Vi måste ha en ny skolpolitik

0.1 på högskoleprovet räcker alltså för att få bli lärare. Man får 0.4 genom att chansa vilt (i genomsnitt räknat). Det innebär att det sitter människor där ute och är lärare eller läser till lärare som är så pass otroligt korkade att de lyckas med bedriften att få lägre på högskoleprovet än slumpen. Hur lyckas man med det? Jag blir nästan lite imponerad faktiskt.

Men tanken på att personer som knappt har en fungerande hjärna skall undervisa mitt barn om några år lockar givetvis inte. Inte för att jag tror att det är så stor risk att det sker om man är noggrann med var ens barn går i skola. Lund eller Svalöv? Akademisk högborg med lektorer som lärare vs gödselstinkande underklassområde?

Nej, när det kommer till barnets bästa, då är politiskt korrekthet inte aktuellt. Mitt barn ska gå i bästa skolan – inte mest socialrealistiskt grå.

Jag skrev för ett tag sen att jag hade bestämt mig för att ogilla religiösa friskolor. Jag tror jag nämnde hemskoleundervisning där också. Det tar jag tillbaka.

Låt oss säga att man befinner sig i en miljö där skolornas lärare håller undermålig kvalitet. Då är det faktiskt mycket bättre om man som förälder ges chansen att sköta det där själv, (med relevant kontroll av resultat osv givetvis).

Och nu ska jag skrävla lite. Det har liksom ingen betydelse vilket ämne det handlar om. Jag kommer alltid vara en mycket mer kompetent lärare än någon med 0.1 på högskoleprovet – utan att ens ha läst på det minsta i ämnet i fråga.

Så enkelt är det faktiskt. Men nej, inte i Sverige. Där ska ”alla ha det lika bra”, trots att det oftast innebär att alla får det olika dåligt bara.

Nåja. Ingen kan hindra en från att undervisa sitt barn hemma – parallellt med skolan. Jag ska nog se till att mitt barn får instrumenten och kunskaperna det behöver att kunna överleva den mest inkompetenta lärare.

Jag får också tillägga att borgarna helt misslyckats med att göra skolan bättre trots flertalet års möjligheter att visa motsatsen. Utan istället skyller han fortfarande allt på tidigvarande socialdemokratiskt styre.

Kanske är det dags för Björklund att lyssna på lärarna och skolade experterna nu istället för att berätta hur det är enligt hans påhittade armé av experter som han säger sig följa? Han låter nästan som en överstepräst som gör sin Guds vilja med tanke på att han aldrig kan presentera vilka hans experter som han åberopar är. Jag är nog inte ensam om att betvivla att de finns. Björklund är nämligen en sådan som sociologin skulle säga argumenterar utifrån begreppet ”common sense” före vad forskningen säger. En av få behållningar jag har från mina studier i sociologi var introduktionen till det begreppets problematik. Plötsligt ser man det överallt. Inte minst i populism inom politik likt det FP kör stenhårt på.

Med tanke på hur FP har kört skolan i botten – en skola som redan låg ner för räkning när alliansen tog över, är jag faktiskt bara glad om vi får nytt blod i regeringen efter nästa val. Jag, en liberal, trodde aldrig jag skulle säga något motsvarande, men man måste tänka pragmatiskt och inte ideologiskt nu. Ideal gör en så lätt blind.

Jag avskyr socialism och kollektivism, men jag avskyr inkompetens och ideologisk arrogans mer och är villig att låta någon ny spelare få chansen istället för borgarna. Det kan ju inte bli sämre. För en skola som nu nått botten kan ju faktiskt inte sjunka mer.

Visst, man ska inte skylla allt på FP nu. De får inte igenom ett jota utan att M går med på det. Det är alltså alliansen som helhet som misslyckats.

Ett förstatligande av den kommunala skolan är nog ett måste hur som helst. FP säger ju ibland att de är för det, men det händer ju inget med den saken.

SvD DN AB

Annonser

6 thoughts on “Vi måste ha en ny skolpolitik

  1. Om man försöker analysera det lite så kan det vara så att man börjar på ett högskoleprov men måste av en okänd anledning avsluta provet, då blir ju ens poäng troligtvis lågt.
    Man kan då ha sökt in på betyg som precis inte räckt och då kommit in på högskoleprovskvoten iallafall (eller bara att få ha gjort hp så man hamnar där iallafall, inte säker hur systemet fungerar).

    Är man då inkapabel att lära ut till barn?

    Sen kan det alltid ha varit flera år sen man gjort hp och tagit sig i kragen sen dess, är ju inte alltid i anslutning till utbildningen man gör det…

    • Visst kan man tänka sig en rad olika omständigheter som påverkar anledningen till att man fick ett dåligt resultat och även att resultatet där inte säger hela sanningen för vissa individer. Men knappast rent generellt för den stora massan med låga resultat.

      Jag har aldrig använt högskoleprovet för att komma in på högskola själv (eftersom mina betyg från komvux sedemera var bättre), men jag har gjort provet en gång något år efter att jag slutade gymnasiet (nota bene – jag gick tvåårig yrkesutbildning 1991-1993 utan högskolebehörighet vilket var vanligt på min tid). Jag tillhörde dem som verkligen inte skötte mig i skolan på den tiden och vid tiden för provet har jag för mig att jag precis börjat på folkhögskola och faktiskt infann mig bakfull i salen. (Folkhögskolan var bara precis festande). Jag vet att sista proven ville jag bara få gjort klara så jag kunde få gå hem och sova (för jag mådde skit och såg inte meningen med det).

      Jag fick ändå 1.1. Trots att jag var bakfull, ointresserad, oinspirerad och otroligt mer okunnig än jag är idag. 0.1 är SVÅRT att få om man inte försöker svara fel. Skulle jag göra det idag så tror jag att jag nog skulle kunna få minst 1.8 iaf. Kanske 2.0 en bra dag. Jag brukar få nästan alla rätt så fort man ges chansen att testa provet på nätet.

      Det är således en rätt kass ursäkt att säga att ditten och datten gjorde att resultatet inte speglade kunskaper. Jag tycker mitt resultat i den dåliga form jag var i på alla sätt avspeglar det. Det handlar ju inte om huruvida man är en trevlig prick eller ej som får 0.1 utan om man verkligen är lämplig att vara kunskapsmässig läromästare för andra.

      • Vad bra att du har precis rätt hjärna för högskoleprovet. De flesta lärare har det nog inte lika lätt även.fast de kan vara väldigt bra. Men lärarrollen handlar nog mer om andra kvaliteter som pedagogik. Känns väl inte som att högskoleprovet speglar religionslärare?

        Om man fått 0.1 på högskoleprovet när man fullföljt det.och gjort så bra man kunnat så tror jag ändå man har svårt att klara av lärarutbildningen.. Om man ändå klarar av den så borde man väl ändå ha de kvaliteter som.krävs?

        Jag tror också att det är väldigt få som söker lärare med 0.1 i hp och de som klarar utbildningen lär inte vara många. Jag tycker inte du ska vara orolig för att det finns massa lärare.där ute som är korkade, eller det kanske du ska vara men jag tror inte det är högskoleprovets fel ändå.

        Man borde ha pedagogiskt antagningsprov på alla lärarutbildningar som man har till musiklärare!

      • Javisst kan man mycket väl tänka sig att massor av andra saker, så som hur man klarar sig på själva utbildningen till lärare sedan förlöper är viktigare för att avgöra om man kan bli en lärare. Men det är ju i ärlighetens namn inte så svårt att bli lärare i alla nivåer och ämnen så det är ju inte säkert det heller.

        Vad gäller att jag har en specifik hjärna för provet så tror jag inte på sådant i det här fallet. Högskoleprovet är ett brett prov med flera olika sorters ämnen och frågestilar. Någon som fått 0.1 har inte kunnat vara bra på en enda sorts delämne – dvs vad är man då bra på som lärare om man inte kan något av grundämnena som eleverna sen ska kunna?

        Och om man inte kan svara på enkla kryss-frågor, dvs har en så pass märklig hjärna som inte kan hantera det – då vågar jag nog påstå med full säkerhet att man inte är lämplig alls att undervisa andra i kunskap heller. Hade högskoleprovet varit ett mer riktat test, likt tex ett klassiskt IQ-test så hade du möjligen kunnat åberopa det som argument, men inte nu.

  2. Ping: Skolor och lärare | PlusEtt Bloggen

  3. 0.1 är förstås ett bedrövligt resultat, men man ska ha mycket tur för att få 0.4 om man chansar vilt. Så var det ivarjefall på det gamla HP-provet med 122 frågor och fem svarsalternativ. Väntevärdet blir 122*0.2= 24.4 vilket hade gett 0.0 på alla dessa prov:
    http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellerfran2007tillvaren2011.5.27d86368130216405a6800013665.html

    DN lurade sina läsare när de inte berättade att HP-resultat är normalfördelat.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s