Svettiga män, frusna kvinnor

Likheter, olikheter. Män och kvinnor (och alla som inte har någon klar könsidentitet öht). Allt verkar kunna glida över könsgränserna. Något 100% absolut unikt manligt eller kvinnligt finns nog inte när man verkligen gräver under ytan från det enkla generella.

Däremot finns det karakteriska saker som är könstypiska rent statistiskt och med mycket stor statistisk säkerhet (>95%). Det t ex är generellt könstypiskt för män och kvinnor att ha könsorgan kopplade till den könsidentitet man har. Det är könstypiskt att män och kvinnor inom samma etniska grupp har olika behåring. Det är könstypiskt att män i regel har större muskelmassa än kvinnor. Det är könstypiskt att vi har olika uppsättningar av hormoner i kroppen rent mängdmässigt. Hormoner som också verkar påverka oss olika. Det är också könstypiskt att vi verkar ha könsbestämda hjärnor som svarar olika neurologiskt och resultatmässigt på utmaningar och prov. Det verkar också vara så att vissa beteenden def är könstypiska även om viss konflikt råder mellan olika forskningsgrenar huruvida det är frågan om inlärning eller gener.

Även om vi alltså inte kan säga att ALLA kvinnor och ALLA män är på ett visst sätt, så finns generella mönster som är könstypiska rent statistiskt – och att förneka det är lika ovetenskapligt som att förneka valfri etablerad vetenskaplig teori. Men nu var inte detta ett blogginlägg som skulle ta upp allt sånt egentligen. Jag ville bara ha med det som en brasklapp så att jag kunde gå in på bloggpostens ämne:

Till min personliga stora glädje verkar detta med medfödda könstypiska företeelser nu även gälla hur man reagerar på temperaturer. Jojo. Att det finns killar som kan vara frusna betvivlar vi alltså inte. Att det t om kan finnas killar som inte vågar erkänna att de är frusna, för detta ses som svagt, ja inte ens det betvivlar jag. Men att det generellt sett skulle vara så att killar och tjejer skulle uppfatta temperaturer lika och att killar håller tyst om att de egentligen fryser lika mycket som tjejer – det verkar alltså inte vara sant. Det är tydligen faktiskt så att kvinnor fryser mer än män enligt forskningen.

Vilket jag faktiskt personligen ser som ett smått underbart forskningsresultat som äntligen ger mig rätt. Inte minst har det varit lite av ett gissel under mina vuxenstudier att en person, så varm som jag är, och så benägen att svettas som jag faktiskt är, ska behöva anpassa mig till andras i min mening absurt köldkänsliga arbetsmiljö. Är det något jag har hållit tyst om för att slippa konflikt eller skam så är det detta: Att jag är varm och skulle ha uppskattat att vi stängde några element, eller ännu hellre öppnade ett fönster.

Och de få gånger man väl samlat mod att stå på sig, öppna ett fönster eller protestera när någon – ja oftast tjej – velat stänga det direkt eller skruva upp värmen – så har jag faktiskt – helt otroligt nog fått höra att jag tramsat mig och att ”jag kan erkänna att även ni killar fryser och inte leka så mycket macho”.

För tydligen är mina behov som machoman så stora att jag pressar fram svett ur huden och lider i värmen helt baserat på mina påhittade ideal. En psykosomatisk reaktion.

Det andra mycket irriterande med detta, som faktiskt alla borde kunna förstå, även de som är frusna, är hur otroligt fjantigt det är att det alltså är kvinnors temperaturuppfattning som är normativ och normal, och som vissa killar då konstlat gnäller kring.

Hallå där uppe på piedestalen. Kliv ner. Bara för att jag inte tycker som du, behöver det inte vara min uppfattning som är den avvikande. Det behöver inte ens vara min som är den rätta. Det kan vara så enkelt att vi faktiskt ÄR olika. Jag vet, svindlande tanke!

Kvinnor brukar ju irritera sig på hur mans-normativt allt i samhället är. Javisst, det ska ni göra, för det stämmer att det är så – men det finns exempel på motsatsen där man som man hånas om man avviker från det kvinnonormativa – inte minst i frågor där det man som man åberopar är att betrakta som ”macho”, för då måste det vara avvikande från det normala verkliga.

Inte för att jag kryper samman och gråter i fosterställning över att utsättas för detta då, i regel skiter jag rätt bra i allt skitsnack från idioter. Men nog sjutton har den accumulerade mängden trams om att ”killar inte vågar erkänna” baserade på en kvinnonormativ uppfattning om något stört mig. Annars skulle jag ju inte ha bemödat mig skriva den här texten t ex…

Visst, källan till påståendet att män och kvinnor rent könstypiskt verkar reagera olika på temperaturer kommer från Aftonbladet och jag har inte bemödat mig att undersöka saken bättre heller vad det står i mer seriösa källor.

Men det här bara måste stämma – för annars är alla vi svettiga män helt absurt skickliga på att frammana psykosomatiska reaktioner baserade på vad de lärt sig om manlighet från Chuck Norris.

Och det… mina damer, herrar och ni med osäker biologisk eller social könsidentitet … är en världsbild så fånig att kreationism låter som seriös etablerad grundforskning i jämförelse.

Kommentera

