Hur man skapar en nation med fårskallar

Sluta plåga alla elever med mängder av matematik! Se istället till att de som tycker det är roligt och spännande får fördjupa sig. SvD

Matematikhatare. De är fler än man kan tro. Den här artikeln i fråga i länken ovan är så fylld av absurda påståenden från en sådan att man har material till en bok med kommentarer. Läs den i sin helhet innan ni läser min bloggtext.

För det första då: Plåga med mängder av matematik? Vilka mängder? Öppna en matematikbok för nian och titta på hur läroplanen ser ut! Den gemensamma matematiken upp till och med 9an är enkel och allt annat än enorm och är anpassad genom välbeprövad empiri för att vara ”det man minst behöver” i det västerländska industriella samhället.

Vi läser inte i närheten av vad folk gör i andra länder på motsvarande ålder eftersom vi redan dragit den gränsen väldigt lågt räknat i överdriven hänsyn till just de matematiskt svagare eleverna.

”Va, kan du inte trignonometri” som en koreansk 13-åring skulle säga till en svensk jämnårig elev. Ja om den eleven kunde svenska, vilket lustigt nog är mer sannolikt att den kan än att en svensk 13-åring kan trigonometri. Matematikproblemen i Sverige avspeglar sig i att vi inte är speciellt imponerande i en rad andra ämnen heller. Det hänger liksom samman.

Det handlar hur som helst i 9e klass om enklaste formerna av procent, bråk och ekvationer (ja ekvationer, så att man förstår konceptet med för människor oskrivna tal som kan användas ändå). Så att man förstår hur många tomater som måste saknas i lådan efter att någon varit där och nallat i kylen. Ett rent allmänt tänkande kring det logiska helt enkelt som detta med saker som enkla ekvationer tränar. Så nej, du kommer sannolikt nästan aldrig behöva skriva X-3=7. Men om du inte förstår konceptet vad det symboliserar i det vardagliga problemlösandet – så är det troligen just för att du inte begrep tillräckligt av matematiken. Det brukar vara så att ju mer man förstår av ett ämne, desto mer kan man avgöra dess vikt i olika situationer.

Matematiken i grundskolan behöver inte alls väljas mer ner kring (men möjligen uppåt så att begåvningarna inte hölls tillbaka). Det är alltså den enklaste och mest livsnödvändiga formen av matematik som ingen kommer att kunna undgå att behöva i livet! Det finns inget onödigt med den. Vi talar ö h t inte om matriser eller diskreta tal nu. Det är inte alls det som förespråkarna för mer matematik vill se, utan att man ska kunna grunderna bättre. Fler som kan det där med grundmatten på ett bra sätt. Inte fler som kan mer avancerad matte halvdant. Det är alltså redan här flera nivåer av halmgubbar i professorns resonemang.

Den svåra matten är något som ingen tvingas utsättas för och inget som någon hade tänkt utsätta folk för heller. Några planer på trigonometri för 13åringar i Sverige finns inte, utan det handlar om att den matematiken vi redan har i grundskolan, måste förstås bättre och säkrare – både teoretiskt och dess funktioner i vardagslivet.

Och matematiken efter grundskolan väljer man redan kring på gymnasiet som det är. Där den hör hemma har vi valfriheten redan. Det är inte direkt enorma mängder plågsam matematik på de mer estetiska och praktiska grenarna som det är av det skälet att vi är medvetna om att nyttan av att ägna många timmar åt derivata som blivande snickare är ringa i förhållande till vad den tiden kunde ägnas åt istället i undervisningen. Vi vet det redan där.

Så vad FAN yrar den här förvirrade professorn om? Vad är det för märklig halmgubbe han kritiserar? Han kan väl inte mena att vi ska förenkla det vi har idag för att det finns de som tycker det är svårt som det är? Ska barnen inte behöva förstå procent och delar ens om det är lite jobbigt i ögat för dem? Hallenuttan, det verkar faktiskt VARA det han menar. De kommer få det jävligt svårt i livet om de inte kan 9ans matematik men kritik mot det besvarar han så här:

”Hur långt kan jag köra på 25 liter bensin om bilen drar 0,4 liter per mil? Inte behövs några matematikkunskaper för att ta reda på detta. Vrid om tändnyckeln, starta motorn och låt den inbyggda färddatorn tala om resultatet för dig.”

Ja vi har ju magiska felfria maskiner som kan tänka åt dig idag! Tänk så onödigt att själv besitta förmågan att konstatera att det buggade påståenden 75 000 mil från färddatorn skulle vara absurt fel. Vilket man således inte kan om man inte förstår något alls av procent och delar ens på konceptnivå.

Och så onödigt att kunna förstå procent och delar när andra använder det i en diskussion när man istället kan stå och nicka medhållande utan att veta vad man nickar åt! Helt onödigt att förstå sådant när man tänkte köpa ett hus och tittar på avbetalningsplanen från den helt ärlige mäklaren som givetvis har bästa planen för dig. Likvärdig kunskap åt alla är så överskattat i dagens samhälle. Låt vissa begripa, vi andra kan slippa!

En av de mer grundläggande pedagogiska faktumen är att även om du idag har en apparat eller ett instrument som ”gör saken åt dig” så kommer det oundvikligen uppstå situationer där du, om du inte själv förstår principerna kring vad det är den gör och hur, kommer få allvarliga problem så fort något inte blev som du tänkte dig i den idealiserade fantasivärlden där prylarna tänker åt dig – dvs den grå verkligheten.

Sen gillar jag inte hans syn på valfriheten. Barn som ogillar matte är inte alls nödvändigtvis dåliga på det eller några som inte kommer vilja kunna mer om det i framtiden. Jag talar från egen erfarenhet när jag påpekar att pedagogiken kring matematik ibland inte fungerar för individen – men att jag hade önskat att jag hade kunnat mera ändå – så att jag inte fick ta mig an derivata och trigonometri helt på egen hand på universitetet sen.

Visste jag för 25 år sen att jag skulle syssla med stora feta ekvationer i hydrologi och termodynamik? Nej verkligen inte. Jag är i a f jävligt glad att det inte var så idiotiskt uppbyggt att jag som matte-hatare då hade chansen att helt välja bort allt – utan att jag tvingades lära mig en hel del saker ändå ”som jag inte skulle ha nytta av” då enligt egen uppfattning. Jag skulle önska att jag hade tvingats till ännu mer när jag sitter här och tittar trånande på matten bakom OpenGL-programmering.

Det här med att man ska fatta beslut som kommer vara avgörande för resten av ens liv redan som ung och dum… Det är sannerligen dumt.

Det sägs även att matematik rent allmänt påverkar folks förmåga till logiskt och stringent tänkande. Dvs om du kan matematiken bra så blir du bra på allting du tar dig an eftersom det hänger ihop på massor av märkliga sätt och vis. Om det är sant eller inte vet jag inte. Men nog låter det rimligt att någon som kan mycket om logik fungerar också kommer fatta logiska beslut bättre än folk som inte kan det. Med de menar jag inte att professorer i matematik alltid fattar kloka beslut, men att det troligen underlättar en hel del.

Matematik är hårt för många, inte minst i unga år. Jag vet det. Ett jävla gissel rent ut sagt. Det är ett speciellt koncentrationskrävande ämne som i sin abstrakta skolform inte passar alla som handen i handsken – inte minst elever med koncentrationssvårigheter eller elever som likt mig vill se den praktiska tillämpningen av det för att verkligen förstå.

Men ingen vettig individ har påstått att dess svårighet skulle göra att vi därför behöver öva mindre på det – för att vi råkar tycka att det är jobbigt. Livet är jobbigt ibland, allt kan inte vara jätteenkelt för alla. Utmanar vi aldrig oss så utvecklas vi heller aldrig.

Vi bör kanske snarare överväga att se över hur pedagogiken kring det rent allmänt ser ut i skolorna. En asiatisk hård korvstoppningsmodell är säkerligen inte rätt väg att gå för optimal inlärning, men den är i a f bättre än den vi har i Sverige idag med de svaga resultat vi uppvisar i ämnet. Några fantasifyllda idéer om att mer eller mindre göra matematiken frivillig, ja det är nog så långt man kan komma från en god idé om planen inte är att skapa ett samhälle av obegåvade talibaner som blir hjälplösa offer för smartare individer och slavar åt tekniken som de aldrig kritiskt kan förhålla sig till. Vi skulle bara få fler och fler idioter som påstår att något är sant, för att wikipedia eller google sa det och som på egen hand inte kan förhålla sig kritiskt till något, eftersom de logiska mentala instrumenten i hjärnan aldrig tränats det minsta.

Det finns något djupt ruttet i synen på att ”vi inte längre behöver” när det kommer till kunskap. Ett grundläggande fel där man antar en massa om folk och samhälle som bygger på en otrolig naivitet kring hur viktigt det kritiska tänkandet är och vad som krävs för att man ska kunna tänka kritiskt – nämligen kunskaper. Det påminner mig som van debattör med kreationister och religiösa. Det där svaret man så ofta får från dem. ”För att gud är gud, för att gud ville det, för att jag ändå inte kan förstå gud”. Det där accepterandet att man ska lämna vissa frågor därhän. Något en kritisk individ aldrig gör. Något som varit avgörande för att vi idag sitter här och tjafsar på nätet när det regnar, istället för att slå varandra i huvudet med stenar utanför grottan för att vi blev uppskrämda av åskdemonen.

I den stund du kommer på dig själv att inte ha en aning om hur något fungerar som du sysslar med, så kan du ju fundera på hur många ggr denna naivitet och okunskap kanske har gjort att du missat jätteviktiga saker – att du kanske t om blivit lurad av de som kan det. Vi arbetar alla med matematik. Direkt som naturvetare, statistiker, ekonomer eller tekniker eller indirekt som allt annat i samhället där man använder div tillämpningar som bygger på matematik eller bara enkla vardagssituationer som att kunna läsa sin elräkning, förstå ett avtal osv – och i alla fall bör man förstå, åtminstone så enkla saker som matematiken upp till 9ans nivå.

Det är allt annat än för mycket begärt att vi alla kollektivt får svettas lite av matematiken hur jävla jobbigt vi än tycker att det är just då. Och vill vi ändra på något är det metodiken för lärandet som skall ses över, inte mängden matematik som vi tror vi behöver.

Matematik är en rättighet och ett instrument för tänkande som vi alla behöver få ta del av. Inte en plågsam skyldighet som vi överlag till mans inte skulle behöva.

Jag tror förövrigt att mina matematiklärare genom åren skulle sätta kaffet i halsen om de visste att jag, denna omöjliga elev som aldrig ville begripa matematikens nytta, idag inser vilken förtappad fåne jag vore utan den och att jag – av alla – försvarar dess existens som ett ämne som i sina grunder varenda ungjävel skall lära sig på ett eller annat sätt.

Annonser

4 thoughts on “Hur man skapar en nation med fårskallar

  1. Han förklarar inte varför det är just matematiken som ”inte behövs” i dagens samhälle? Behöver vi verkligen läsa främmande språk när vi har google translate? Behöver vi historia när vi har wikipedia? Hans resonemang går inte ut på något annat än att det är kunskap som inte längre behövs.

  2. Helt underbart bra skrivet! Blev precis lika förnärmad av att läsa artikeln som du.
    Du nämner att du är/var en sådan person som gärna ville se nyttan med matematiken för att lära sig den. Den inställningen har många och för dem kan jag rekommendera boken Verklighetens Kvadratrötter (www.kvadratrot.se) som handlar om just detta – vad matten gör för samhället.
    Fortsätt skriva, det gör du fenomenalt bra! 🙂

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s