Hej jag är heterosexuell!

Jaha och…?

HBTQ-världen är märklig. Att det ÄR en ”värld” är det mest märkliga av allt. Min ”straightvärld” ser jag öht inte som en specifik värld nämligen. Den finns nämligen inte. Finns det något unikt för mig som straight? Inte vad jag kan komma på.

Jag går inte på klubbmöten för årets straight. Inte på galor för min sexualitet. Och verkligen inte på festivaler och visar röven – bara för att jag är straight. Inte för att jag är pryd nu, nakenhet är skoj, men för att det är så obegripligt att man gör en sak öht av sin sexualitet. Vad har nakna rövar i ett festivaltåg öht något med sexuell jämlikhet att göra? Om pride vore en rent sexuell sak med sitt fokus på sex (alltså inte sexualitet) hade jag mycket lättare kunnat acceptera dess existens. Då hade jag t om säkert tyckt det vore kul att titta på. Men nu påstås det handlar om sexUELL läggning… Då blir det något helt annat.

Det hela är så otroligt absurt för mig. Homosexuella är precis som heterosexuella personer vanliga personer. Jag har inget skäl att tro annat. De/vi gillar att titta på TV-nyheterna, spela datorspel, vandra i naturen, samla sovjetiska scififilmer, spela fotboll, supa, vara ensamma, umgås med familj och vänner, äta slottstek. Jag tror inte att ALLA homosexuella gillar schlager, disco, glitter eller ens sex mer än andra nödvändigtvis. Kalla mig tokig…

De är oss. Vi är dem. Vi är alla samma genier, vinnare, förlorare och idioter.

Den enda marginella skillnaden är den sexuella läggningen och hur man som normativt avvikande tvingas leva ett ofta säkert besvärligt och särbehandlat liv.

Man talar ofta om lika rättigheter och ett slut på särbehandlandet. Och det är här som det blir så märkligt enligt mig. Om man nu inte vill klumpas samman som en grupp som är annorlunda än andra, utan i det stora hela identiska alla andra. Varför gör man då inget annat än klumpar samman sig kring just det?

Eller ”man” ska jag ju inte säga. Utan jag talar om de som gör det nu. Poängen är att jag inte tror dessa organisationer representerar så många som de själva tror, utan att de flesta homosexuella inte är intresserade av detta grupperande kring sin läggning.

Ok, jag förstår nyttan med grupperna och spektaklen genom historien. För att verka för rättigheter osv är det lättare att göra det i grupp än som individ och med värme och humor kan man komma långt. Dvs HBTQ-grejen är politisk och har behövts för att stärka rättigheterna. Men problemet blir filosofiskt ologiskt ändå. ”Vi i den här gruppen vill inte bli betraktade som en grupp”.

Förr eller senare måste man då SLUTA bete sig som en grupp också. Steg 2 i samhällsutvecklingen måste rimligen vara att man upplöser dessa grupper, slutar med gay-galor och pride-festivaler. Dvs slutar göra sexualiteten till en gruppfaktor som på något relevant vis skulle göra att folk hade något gemensamt.

Inte förrän dess kommer gay-personer bli HELT integrerade som VANLIGA personer i samhället där deras sexualitet är helt ointressant. Först då slipper läggningen liksom stå på CV:t. Det är möjligt att vi inte alls är där ännu i samhället, men man måste åtminstone inom HBTQ-rörelsen inse att man förr eller senare i en bra värld bör upplösa sin egen existens och att det är målet man ska verka för och inget annat.

Fast även med det goda syftet finns det problem. Det är bara att göra om allt till heterosexuella saker så ser man det absurda. Som om jag BARA för att jag är straight skulle umgås med några andra BARA för att de är straighta och göra något spektakel av just läggningen?

Jag kan rimligen inte vara ensam i min uppfattning av allt det här sammanklumpandet av homosexuella till en grupp med liknande värderingar och åsikter på andra fält – är förbannat irriterande. Hade jag varit gay, och någon jävel hade sagt ”vi homosexuella tycker…” så tror jag faktiskt jag hade gett den personen stryk. Vem fan är vederbörande att föra min talan, på basis av min läggning i frågor som inte ens har med läggningen att göra? Eller ens med den… Hur kan någon ens ta sig rätten att föra talan för andra i sexualitet? Har Sveriges homosexuella röstat i frågan eller?

Och det är ju det som är andra delen av problemet. Att man dels sätter fokus på sexualiteten som jätterelevant för personen bara för att den är gay, dels att man inom dessa organisationer tar sig rätten att likt mullor och sedlighetspoliser i Iran föra talan åt vad gruppen man anser sig representerar har och ska ha för åsikter i olika frågor.

Folk brukar reagera negativt när jag säger att pridefestivalen är skit. De tror då att jag är homofob. Det måste jag ju vara egentligen som tycker så. I själva verket är det ju så att jag är så sjukt mycket mer progressiv i frågan – att jag slutat sätta homosexuella i cirkusmanegen likt de gör. Jag låter kanske arrogant nu – och det är jag också eftersom jag ju knappast kan hymla med att jag ju tycker jag är betydligt mer intellektuellt utvecklad på den punkten.

Visst, det dräller säkert av homosexuella som gillar att klumpa samman sig kring sin homosexualitet och som gillar prideparader. Som gillar allt det där med rampljus kring sin läggning. Men snälla nån, det kan bara inte vara det minsta representativt för helheten… Och ska heller inte så vara i en bra värld  – för där borde inget alls vara mer representativt för homosexuella än något är för heterosexuella.

Tiden då dessa glamour-bögar gjorde nytta för HBTQ-frågorna är nog över för västvärlden. Det är dags att visa upp precis hur osynliga de flesta homosexuella är och hur ointresserade de är av både glitter och rampljus kring sin läggning. Och det är jävligt mycket tid för folk som själva satt sig på officiella positioner för att representera homosexuella – att åtminstone ge fan i att uttala sig åt homosexuella i frågor som inte har ett skit med läggningen att göra.

Så fort du inte håller med mig på en enda punkt ovan – prova byt ut homosexualitet som irrelevant för dig som person – till rödhårighet, hudfärg eller heterosexualitet. Faller inte polletten ner då, är det för att du troligen inte har någon pollett som kan trilla ner.

Jag har i mitt resonemang trots allt tagit hänsyn till den positiva effekt spektakel och rampljus kan ha haft – så det är dags för dig kanske att ta hänsyn till dess negativa sidor: Nämligen hur det skapar en paradox där man skapar en grupp av individer som inte vill vara en grupp mer än du och jag.

Att tillskrivas värderingar, åsikter, beteenden och smak baserat på ett kollektivt epitet är fördomsfullt. Vi har nog inga större problem att enas som att det är irriterande när tex sverigedemokrater tillskriver svenskar och svenskhet vissa generaliserande epitet och beteenden som de inte öht alls kan belägga ens med den sämsta statistik.

Hur kul är det som urbaniserad svart homosexuell som gillar glamour och spex få höra att man i praktiken är lite mindre svensk än de riktiga rågblonda svenskar som bor i heterosexuellt förhållande i en småstad och som gillar naturen, spelar bingolotto och som avskyr när folk är gapiga… eller vad det nu är för Kalles-kaviar-klisché som SD numera har som ideal i sitt partiprogram år 2013.

Det är generaliserande, fördomsfullt och exkluderande. Du kan även byta ut ”svenskar” mot vänsterns ”arbetare” om du föredrar en annan märklig sammanslagning av olika individer. Du kan byta ut det mot ALLA former av epitet som klumpar samman folk i grupperingar som inte direkt är relevanta för något alls.

Och likadant blir det alltså i förlängningen ett fokus på homosexualitet med pridegalor, festivaler och liknande saker som homo-normativt och därmed också exkluderande generaliserande – för homosexuella som inte alls vill bli representerade av dessa grupper/personligheter/spektakel.

Svårare än så är det inte egentligen. Dags att helt sluta lägga fokus på folks sexuella läggning. Först då kommer vi någon vart.

One thought on “Hej jag är heterosexuell!

  1. Representanterna verkar otroligt sura för att de inte längre är en kontroversiell grupp.
    Det skulle ju inte heller skada om media insåg att även positiv särbehandling fortfarande är en form av särbehandling, som dessutom motverkar sitt syfte.

    ”Afrikasvenskarna” är också ett fint exempel på urspårade grupprepresentanter. De påstod sig ena folk från en hel kontinent i sin kamp mot sina två stora fiender: en antirasistisk barnboksförfattarinna och en seriefigur från 30-talet…

Kommentera

