Fåneriet kring Disney fortsätter

Disneytjafset fortsätter. Inte helt oväntat klumpas alla kritiker av beslutet samman. Nätet översköljs av texter från försvarare av klippningen och Disney som i kör har definierat sina meningsmotståndare till en enda fascistbrun klump.

Det här med att klumpas samman ser jag som att då har jag inget att lära av min meningsmotståndare. Om den inte ens begriper att jag kritiserade Disneys beslut av andra skäl än de som ropade ”nu ska jag fan rösta på SD”, trots att det tydligt framgår, har jag föga att lära mig. Det är snarare de som borde plocka ut vaxet ur öronen och skaffa glasögon och hjärna.

Disney behandlar all kritik som om den vore av samma natur i ett nytt uttalande. Alla är människor som helt enkelt hörde lite för lite om deras motiv bakom det hela och vi får förklarat för oss att ”men det är för att Disney inte vill associeras med gamla stereotyper”.

Jo jag förstod det. Första ggn också. Men Disney förstår inte att all kritik inte handlar om förstörda traditioner eller att vi ens bryr oss ett skit om innehållet egentligen – utan att en stor portion av kritiken handlar om att väldigt många av oss ser oss som vuxna att själva välja vad vi vill se och att censur, oavsett hur du motiverar dig, fortfarande blir något negativt.

Jag förstår att Disney inte vill associeras. Jag förstår också att det finns folk som tycker det är bra att gå vidare mot mer samtida skildringar. Och jag förstår också att Disney är ett  privat bolag med äganderätt över sitt material.

Jag håller ändå inte med och inte heller tror jag det är hela sanningen kring motivet, eftersom det var annat ljud i skällan kring ”att inte stöta sig” i början, mer än att det skulle handla om att Disney ville modernisera sig.

För det första tillhör jag de som anser att ägande inte ger dig vilka rättigheter som helst. Om jag äger marken med ett kulturminne och förstör kulturminnet har jag fortfarande inte haft moralisk rätt till det enligt mig bara för att jag äger marken. Jag anser att det gäller allt av historiskt intresse. Om jag är rik och köper upp tavlor av Monet och förstör dem så är jag fortfarande en moralisk brottsling – ägande eller inte.

Jag ser snarare ägande som ett förvaltande där många andra, inte minst efterkommande, alltid har rätt att ha åsikter om det hela som man bör ta hänsyn till när det gäller saker som många har en relation till inte minst.

Inte heller tycker jag det är ok att Disney låtsas som om att man kan sudda ut en negativ historia och låtsas som att allt idag är fantastiskt – för att mötet med den gamla stereotypen kan råka såra någon. Historierevisionism är alltid historierevisionism, oavsett hur nobelt syftet är. Motivet ändrar liksom inte på saken. Jag förstår som sagt att Disney besväras av sina gamla rasistiska stereotyper, men då gör man inte så här, då väljer man andra lösningar som åldersgränser eller att helt skrota att inkludera filmen i utbudet. De äger trots allt makten till det, men det är tveksamt om de verkligen äger den moraliska rätten att få klippa om något…

Framförallt är jag som vuxen väldigt ogillande till att någon, vad det än gäller, censurerar det åt mig. Jag tycker inte om att bli omyndigförklarad och då blir det en fråga om principer. Allra mest blir jag irriterad JUST för att det är frågan om en förbannad tecknad film och att så många plastintellektuella tennsoldater anser att alla som inte faller in i ledet tillhör mörkerkrafter och röstar på SD för att jag skulle VILJA se en negressdocka av någon märklig anledning.

Det är liksom inte så det funkar. Alls. Dumjävlar.

Nåja. En petitess i en vecka där 20 småbarn offrades på vapenliberalernas altare. Mer om det i nästa bloggpost.

Kommentera

