Vad den här ateisten tycker om julen

Jag skrev ju tidigare hur man inte ska missbruka begreppet ”vi” när man talar om ”varför vi firar jul”, eftersom det både inkluderar och exkluderar en massa människor helt utan att de får säga sin åsikt. Så vad tycker jag själv då om julen som hardcore ateist, sekulär humanist och metafysisk naturalist?

Jo jag älskar julen. Den är nog min absoluta favorithögtid och jag skulle nog aldrig frivilligt vilja sluta fira den. Varför då? Jo för den har massor av trevliga inslag som jag ser fram emot.

Dels är den barnens stora högtid och som pappa är det väldigt kul med glada barn omkring sig. Det där med att bli förälder har stärkt min glädje kring jul mycket. Dels är det kul att samlas som familjen under avslappade omständigheter. Eller avslappnade kanske de inte är, kanske är det snarast frågan om utmattning efter all julstress innan, men det är oavsett anledning angenämt.

Dels är den matens stora högtid i vår familj. Jag älskar traditionell svensk matlagning och det här med att lägga in sill, göra köttbullar och Janssons frestelse är lika skoj som att äta det hela.

Dels har den där märkliga stämningen kring sig som andra högtider inte lyckas med på samma sätt. Ni vet vad jag menar, den där julstämningen. Ni som har känt den vet vad jag menar… Den som liksom är en produkt av snöklädda landskap, ljuslyktor i fönster, disney, hedendomliga vibbar, gamla traditioner (nåja), tindrande barn, oknytt i skogen, paket under granen, andliga sånger, julgranar, glögg och doften av hyacint, pepparkakor och pomander.

Ja ni läste rätt. Jag är svag för andliga sånger faktiskt. Rätt utförda är klassiska andliga sånger riktigt tjusigt och lite av ett kärnelement för att få den rätta stämningen för mig personligen. Som ett exempel på vad jag menar med bra utförda andlinga sånger kan ni lyssna här. Bara för att man är ateist, så måste man inte ogilla alla kristna inslag i samhället. Rent kulturestetiskt är kristendomen riktigt fin ofta, åtminstone i stram vintrig nordisk regi.

Jag tycker även det verkar som en rätt mysig tradition att ge sig av på julotta, ni vet, med släde och häst och brinnande facklor mot kyrkan innan solen gått upp. Inte för att det ser ut så speciellt ofta i verkligheten, men klischébilden är riktigt fin i a f. Jag har aldrig gjort det, men om någon erbjöd mig en slädestur i snön, så skulle jag nog hänga på och titta.

Jag vet, ateister har lite av ett PR-problem idag kring julen. Det här med skolavslutningar och kyrkan har nog orsakat en del onödigheter anser jag personligen – även om jag i sak håller med mina ateistiska vänner. Man kan man lätt tro att alla ateister har samma uppfattning kring sånt eller att att man då också ogillar alla kristna inslag i allt. Så är alltså inte fallet alls.

Jag älskar julen och det stör mig inte det minsta att denna märkliga helg, där kommersialism, klischéer, hedendom och kristendom egentligen är allt annat än rationellt ateistisk eller vetenskapsbejakande så som mina existensiella ideal oftast ser ut. Faktiskt inte.

Lika lite som alla dessa ickekristna inslag i julen stör de flesta kristna heller tydligen. Tomten, denna märkliga produkt av hedniska nordiska gårdstomtar, Jenny Nyströms estetik, Disney, ett helgon och Coca Cola-bilden kommer ju till kristna barn som ateistiska barn, tänka sig… och det väl tur det? Trots att ingen av oss egentligen kan förstå vad han har för plats i våra universum rent renlärigt.

Man kan uppskatta saker för det välmående det ger en. Inte för att man analyserat dess ursprung och innebörd och på intellektuell eller religiös väg funnit att det är korrekt eller bra. Så funkar i a f jag och uppenbarligen många med mig. Därför kan vi tycka om julen, trots att vi är ateister, kristna, hedningar eller muslimer. För den är en rätt inkluderande och flexibel som helg numera.

Där alla får vara med, åtminstone om tomten fick bestämma…

3 thoughts on “Vad den här ateisten tycker om julen

  1. Ping: Varför firar vi jul? | Asebeia

Kommentera

