Varför rädda katter när barn i Afrika svälter?

Idag blev jag hånad för att jag vidarebefordrade en länk från Kattkommando Syd på facebook om en övergiven katt som behövde akut hjälp.

När jag först såg bilden själv så gjorde mitt hjärta ont av bilden på katten som stod för snar avlivning. Jag delade bilden och skrev en liten önskan om att fler borde göra det, då det var en minimal insats för en tveklöst god gärning.

Sen efter en stund när jag återvände till facebook fylldes jag av innerligt hat när jag såg att  någon på min vännerlista ansåg att det här var rätt stund att vara sarkastisk kring viktigheten i detta. Det var det sannerligen inte. Hur kan man bara vara så empatilös kring en katt att man hånar de som försöker engagera sig? Mållöst infantil onödig dumhet verkligen.

Det är inte ofta jag blir arg på riktigt. Men den här ggn blev jag det. Tur för vederbörande att den satt miltals bort och inte stod framför mig. För då hade jag garanterat gjort saker som jag hade fått sona för sen i rättslig regi.

Motiven bakom hånet är höljda i ett dunkel som jag egentligen inte ens vill reda ut, men ett tänkbart motiv förutom gammalt hederligt vidrigt katthat är hur väldigt många anser att om man försöker få uppmärksamhet för en sak som inte rör människor, då helst svältande barn i Afrika som huvudexempel, så får man plötsligt stå till svars för att ”man hellre räddar en katt, än ett svältande barn” eller varianter på samma tema.

Skitmånga blir alltså provocerade av att det samlas in pengar till och att folk engagerar sig i tex hemlösa katters liv och öden ”när det finns viktigare saker”.

Ungefär så låter det. För det första förstår jag inte riktigt vad andra anser sig ha för rätt att håna andras engagemang i frågor – hur provocerade de själva än blir av att någon bryr sig om något man själv inte bryr sig om. Det är för mig så ofattbart ohyfsat bara.

Om någon vill rädda livet på en utrotningshotad blomma så skulle jag kanske själv inte vara den förste att donera pengar. Om någon skriver arga insändare och med kraft engagerar sig i att Slussen i Stockholm skall byggas om så skulle jag heller inte bry mig nämnvärt – jag kanske t om suckar lite inombords över detta engagemang. Det finns säkert gott om tillfällen där jag tom anser att de har fel och skulle överväga att argumentera för exakt motsatt uppfattning.

Men jag skulle akta mig för att håna deras engagemang och inte bråka med vänner i onödan om jag inte vet att de tål mothugg – och inte ens då i alla frågor. Folk som älskar och hatar saker är i känslomässig koppling till det hela. Man trampar så lätt andra på tårna på sätt som de blir djupt irriterade över.

Jag har själv, garanterat, trampat många på tårna, och säkert också helt i onödan i frågor som för mig själv var små, men som för dem var jätteviktiga. Men för att jag själv gjort fel, så innebär det inte att jag tänker acceptera andras, inte vad som helst och hur som helst i a f. Definitivt aldrig katthat eller förminskningar av mina engagemang.

En annan aspekt, som borde vara självklar, men som inte är det tydligen, är att det ena inte utesluter det andra. Det är fullt möjligt att ge pengar till svältande barn i Afrika eller riksförbundet för Downs Syndrom eller barncancerfonden och samtidigt även tycka att hemlösa katter förtjänar hjälp. Vissa av oss, kalla oss supermänniskor om ni vill, har förmågan att kunna engagera sig i mer än en sak åt gången. Jag vet, helt otroligt!

Sarkasm åsido. Det viktiga är att vi alla skall ha rätten att bry oss om olika saker, på samma sätt som vi har rätten att som individer ha olika intressen och värderingar överlag i livet. Man ska inte behöva ha ett engagemang för allt ”stort”, innan man får ha det för något ”litet”.

Personligen bryr jag mig alltid lite mer om djurhjälpsorganisationer än jag gör om människoorganisationer. Inte för att jag inte alls bryr mig om svältande barn i Afrika, men för att jag, säkert cyniskt och fördomsfullt, anser att organisationerna som tar emot miljoner varje år kanske inte alls gör den nytta som vi tror. De kanske tom ställer till skada. Det som kommer i åtanke på mig förutom intern korruption och att pengarna hamnar i fickan på despoter är att folk som hela tiden får hjälp, aldrig lär sig stå på egna ben. Lite biblisk visdom här, men att lära någon att fiska, är fan så mycket smartare än att ge dem fisk.

Och det känns inte riktigt som organisationerna övertygat mig att de alltid gör så. Ja, jag är säkert cynisk och överdriven. Men så är det. Jag hånar iaf inte de som ger pengar till dessa organisationer för det… Oavsett min egen åsikt.

Men den viktigaste anledningarna till att jag prioriterar saker som hjälporganisationer för katter är att katter är hjälplösa offer för oss och våra påhitt. De kan aldrig själva reda ut sina problem eller krävas att ta ansvar. Därtill är organisationerna föredömligt korruptionsfria, idealistiska och gör faktiskt konkret nytta med sina drajver för kastrering, vacciner osv. De plåstrar inte bara om, de förebygger och de gör så med minimala medel och maximalt engagemang.

Det är också organisationer som har det mycket svårare än jättarna som handhar mänskliga diton. Röda korset lär nog lägga mer pengar på servetter och bullar till kafferep varje månad än tex Kattkommando Syd har pengar på 100 års total verksamhet.

Katter spottas på. Katter hatas. Katter missförstås.

Idiotin och cynismen är total vad gäller katter så frågan är för mig väldigt viktig. Mycket viktigare än svältande barn som ändå redan engagerar miljontals pengadonerande svenskar. Fan vilken tur att någon bryr sig om katter också anser jag.

Min lilla fråga är stor för mig. Respektera det, precis som du själv önskar respekt för din egen favoritfråga som du själv finner större. Tänk bredare. Akta dig för att gradera vikten av frågor. Tänk mer empatiskt. Gilla mångfalden i engagemang istället för att någonsin håna någon annans.

Svårare än så är det inte.

2 thoughts on “Varför rädda katter när barn i Afrika svälter?

Kommentera

