Varför firar vi jul?

…ursäkta men ”vi” firar ö h t inget…

Julen är här och som återkommande tradition varje år likt julklappar och tomtar kommer även nätstriderna om julen, traditioner, ursprung och nu i år inte minst skolavslutningar i kyrkomiljön. En sak som stör mig är dock språket. Man hör många tala om ”julen firar VI för att…”

Vi? Alltså… när det kommer till traditioner, som upplevs som kollektiva är de i regel alltid just motsatsen, dvs individuella. ”Vi” firar öht inget. ”Folk kan fira…” däremot. Det vore mer korrekt eftersom de som kollektivt gör liknande saker fortfarande inte är alla som gör det, utan en grupp. Men det bästa är såklart att hålla det individuellt hela tiden i diskussionen.

Om vi bortser från de som inte firar något alls så ser det ju ungefär ut så här:

Det finns de som firar jul för att fira kristendomens Jesus. Det finns de som gör det för att träffa familjen och släkten. Det finns de som gör det för maten. Det finns de som gör det för julklapparna (typ 100% av alla barn troligen). Och så finns det några som försöker fira vintersolstånd, asagudar och blota.

Vanligast lär nog, om man frågade svensken överlag, vara att man, utan att lägga större betydelse i det ser det som en slags trevlig sammankomst med bra stämning osv där man plockar inslag här och var utifrån preferenser, om man öht ens tänker på det speciellt djupt på innebörden som delarna hade. Massor av egna kombinationer och blandningar alltså.

Det finns inga regler. Inga föreskrifter. Det är inte fotbollens regelverk som FIFA har koll på. Det är inte bibelns ord eller Odens  heliga förmaning som är manualen man måste följa. Det är en tradition och traditioner ser olika ut hela tiden och de blir också mer och mer individualiserade.

När någon berättar för mig varför jag firar något så blir det alltid komiskt. Som om någon annan skulle veta varför just jag firar Jul eller som om det fanns ett rätt eller ett fel. Idag 2012 är julfirandet helt och hållet indiviualiserat och kollektiva sammanklumpningar kring ursprung och betydelser är idiotiskt och meningslöst.

Det må ha varit mer kollektivt betingat förr och mindre olika anledningar folk emellan, men idag det helt irrelevant varför någon annan firade på något annat sätt en gång i tiden om man så väljer att utgå från hedendom eller flyttar fram till kristendom eller öht inte bryr sig alls om dessa äldre aspekter mer här än man gör det i andra seder och traditioner.

Kristna kan tycka att det är konstigt att ateister firar jul. Men är det mindre konstigt än när kristna firar midsommar eller valborg? Och är det logiskt att kristna ens talar om jultomtar, julklappar, julgröten, disney klockan 15 osv osv? Allt blir konstigt om man gräver i ursprung.

Helt enkelt för att man i dag firar saker på individuell nivå, utan någon större hänsyn till ursprunget. Ett ursprung som givetvis är intressant rent kunskapsmässigt, men som är irrelevant för den firandes anledningar idag.

Traditioner är processer som hela tiden ändras efter sin samtid. Ett skimmer av kontinuitet och urgammal tradition ligger över det hela och fyller oss med lugn och trygghet som vi alla gillar. Vissa ursprungsgrävare fokuserar här på kristen tradition, andra på hednisk och en tredje grupp helt på det privata familjära. Oavsett hur du firar din jul idag är den din eller på sin höjd en grupps.

Den är inte vår jul och begreppet ”vi” hör öht inte hemma mer än i likasinnade sällskap som talar om just sina likasinnade. Det kommer bara leda till ändlösa konflikter och tjafs och missriktad nostalgi och även ogillande av oliktänkande.

”Men därför ska man ju inte fira jul, det är ju feeeel” hör man ofta folk säga. Inte minst kristna som varken kan acceptera äldre hedniska inslag eller att den kristna aspekten av jul idag är betydelselös för de flesta julfirare. Fel? Eh nej…

Varför firar DU jul? Är allt som är intressant att fråga sig år 2012. Och du kan välja ditt svar precis som du vill utan att det är fel.

Uppdatering: En präst i svenska kyrkan sa följande till mig efter att ha läst den här texten vilket jag kanske bör foga in för att ännu mer belysa mångfalden i Julfirandet. Vilket ju visar att kristna, långt ifrån, heller är en enighet vad gäller ”varför vi firar jul”.

Som kristen ställer jag mig numera frågande till att vi (syftande på kristet folk) firar jul på det sätt vi gör eftersom det mest blir sentimental personkult av Jesusbebisen och inte på något relevant sätt bidrar till att öka medvetenheten om Gudsrikets ankomst och vårt behov av omvändelse.[…]
Olika kyrkliga traditioner firar jul på lika olika sätt och det finns givetvis inte ETT rätt, kristet sätt att fira jul på. Dessutom är det ju så att vi kristna firar Jesu födelses fest PÅ julen, julen fanns här innan. Det är VI som försökt ersätta en äldre högtid med vår egen, och då tycker inte jag vi ska gnälla om någon annan inte är med på noterna. Men jag tror inte jag är representativ för den världsvida kristenheten i detta…

 

Uppdatering 2: Nu även skrivit om min personliga relation till jul som ateist.

14 thoughts on “Varför firar vi jul?

    • robobengt: Man får göra som man vill med julen personligen så länge man inte kanske berövar barnen i sin familj det pga sina egna ideer eller cynism. Sånt kan jag bara inte med.

      • Ja, jag tycker det också. Jag menade mer att folk verkar ha svårt för att tro att man kan välja något sånt. Jag sa ”jag firar inte i år” och fick svaret ”ja, alltså har du inget att göra så är du välkommen till oss”. För att det av någon anledning är otänkbart att inte fira jul nuförtiden.

      • Så behöver man dock inte tolka det. Jag tror själv att jag skulle tolka det exakt likadant som dina vänner, eftersom man inte vill att någon ska sitta själva och vara ledsna, vilket många trots allt är. Dvs omtanke mer än förskräckelse, beroende på att de flesta som sitter själv och mår skit, inte skulle erkänna det – och det begriper alla att det är därför som de låtsas vilja det.

        Det är ju en familjehögtid, då alla blir lite extra familjära och inbjudande. Tolka det bara som något positivt mer än normativt kring att du hade ett ovanligt beteende. Folk vill gott på julen.

  1. Jag har ingen tvekan om att det är omtanke och inte förskräckelse. Det jag reagerar på är att jag öht får en reaktion. Jag gillar inte julen, och har inte gjort det sen jag var typ 10. När jag säger ”Jag tänker inte fira jul i år” så betyder det precis det. Inte att jag saknar möjlighet eller att jag är ensam eller ledsen utan att jag har beslutat mig för att inte fira jul. Men så kallar de ju mig ”temporära aspberger”-Såne. :p

  2. Ping: Klockren Idioti i Adventstid « Hedniska Tankar

  3. Förra veckan träffade jag kyrkoherden Ann-Louise Trulsson i SVT Debatt. Hon sa efteråt att hon tyckte att enbart de kristna borde få vara lediga på julen. Tyvärr lyckades jag inte få ur henne om det var skolorna som skulle hålla öppet för hedningarna, eller om hon menade att sjukvården, polisen, kollektivtrafiken och alla andra latmaskar skulle slita sig från grisrumpan och göra lite nytta istället? Inte heller fick jag något besked om hur hon menade att man skulle skilja agnarna från vetet, eftersom vi mig veterligt inte registrerar trostillhörighet i det här landet längre. Men hon tänkte kanske inte på det?

  4. Ping: Vad den här ateisten tycker om julen | Asebeia

Kommentera

