Newtonbloggen fortsätter roa oss

Jag har inte besökt Newtonbloggen på länge. Vis av erfarenheten vad irritation över okunniga gaphalsar kan göra med ens blodtryck så undviker jag i regel besök på hemsidor från religiösa tokar. Jag begränsar plågan med att dra ner på besöken.

Det tjänar liksom inget till att för 100 ggn läsa svammel om dateringsteknikens brister, evolutionsteorins fel och hur alla nazister och darwinister är samma skrot och korn. Det enda som sker är att man blir irriterad över all enfald sådana som han skriver och den enda som lider av det är en själv. Jag har rent allmänt därför också dragit ner på mina uppläxande bloggposter där jag försöker skola de pseudovetenskapliga i lite verklighet, och likaså tröttnat på att skapa kunskapsarkiv åt fortfarande pigga debattörer. Jag ser hur mina texter ibland länkas åt i diskussioner och det är ju givetvis kul. Men så värst produktiv med nya referenstexter om datering och evolution lär vi nog inte få se från mitt håll. Jag är trött på det.

Jag anmälde ju personen bakom bloggen till både skolverk och även till granskningsprogram på TV eftersom jag inte anser att det är ok att en person ger ut uppenbarligen felaktig information i rollen som lärare till barn. Min katt hade gjort mindre skada i ett klassrum än den här scharlatanen gör eftersom han oundvikligen kommer ge skenet av att han vet vad han talar om.

Inte helt oväntat hände inget. Jag fick faktiskt inte ens svar som bekräftade att de mottaget det jag skrev. Det störde mig nog mer än något i frågan. Vad fan betalar vi skatt för till television och skolmyndigheter om de inte ens behagar kommunicera med sina medborgare som talar med dem. Skärpning slörövar.

Men det är gott att se att många ger honom svar på tal. Hans inlägg möts av hundratals kommentarer där begåvade personer läxar upp honom. Vad som däremot är mer tragiskt än kul är att han aldrig verkar ta åt sig något. Allra minst teorierna, men oftast inte ens kalla fakta. Han påstår saker om dateringsteknik som är rent felaktigt. Tex det här med okända startnivåer på moderisotoper och dotterisotoper och får svar på tal på hur det faktiskt funkar, (refererat till från min text i frågan) – men svarar inte ens på det.

Asperger-typen i mig blir liksom lite paff av sånt. Han har ju fel. Det är ju tydligt och enkelt. Handlar öht inte om åsikter eller tolkningar längre utan om att han har felaktiga kunskaper och inte känner till alla variabler. Dvs det är inte en diskussion om tolkning och teori, utan om enkla variabler där han inte har alla men ändå drar en slutsats! Men ändå så reagerar han liksom inte alls. Hur kan någon som just enkelt blivit motbevisad inte begripa det? Does not compute. Det är så verklighetsfrämmande för mig att vara så, vad skall vi kalla det, tjockskallig? Killen i fråga är ju inte dum i huvudet, däremot har han ju något fel i huvudet som gör att han inte tar till sig mer än utvalda delar av allting. Han plockar russinen ur kakan på ett fullständigt skamlöst sätt och vägrar totalt lyssna på att man behöver mer ingredienser än så för en kaka.

Det är SÅNT beteende. När man inte ens kan svara på något och ändå vidhåller att man har sanningen på sin sida som kännetecknar människor som inte alls förstår vetenskapens grunder. Det hindrar inte honom att påstå att det är HAN som strider för en mer kritisk syn på allting, när det i själva verket ju är precis tvärtom. Det är inte den som väljer ut delar av en teori som den sen använder för ett resonemang som verkligen förstår teorin, det är den som villkorslöst accepterar ALLA delar av en teori som också verkligen förstår den. Tex den som förstår hur man reder ut det där med startnivåer på isotoper.. istället för att påstå att man inte gör det, vilket varenda person med verkliga kunskaper i frågan ju vet inte alls är sant.

Kreationister undrar ibland varför de inte möts av respekt. Varför de hånas som korkade. Och svaret är enkelt. Det är för att ni (medvetet och omedvetet) försöker ljuga om vad vetenskapen påstår och inte påstår och samtidigt tror ni kan en massa mer än de som jobbar med frågorna professionellt. Så enkelt är det. Det är ert patetiska beteende som är orsaken.

Kommentera

