Ordet ateisms existens

Det är väldigt egendomligt att tron på något, som helt saknar objektiva bevis, är så normativt att icke-tron på det beskrivs med ett eget ord.

Icke-tron på tomten har inget ord. Icke-tron på spöken har heller inget eget ord. Icke-tron på att stålmannen finns på riktigt är också det ordlöst. Förvisso brukar all icke-tro samlas under begrepp som skepticism och naturalism, men samtidigt är det ändå inte lika distinkt som ateism som i sin grund faktiskt BARA beskriver frånvaron av tro på gud(ar). Skepticism och naturalism beskriver TRON på andra saker och är inte bara ord för frånvaron av tro på något. Ateism är litet märkligt språkligt unikum. Eller som Ricky Gervais lite mindre politiskt korrekt skulle uttrycka det hela…

One thought on “Ordet ateisms existens

  1. Det är ungefär av denna anledning som jag inte längre kallar mig för ateist (eller agnostiker för den delen). Genom detta begrepp intar man enbart en negativ position av en annan. Man utgår redan från religionens begrepp. Jag accepterar inte religionens utgångspunkt och därmed ser jag mig inte heller som ateist.

Kommentera

