Jesus existens

Då var påsken snart till ända. Då kan det ju vara värt att notera att denna fd hedniska helg (alla kristna helger utan undantag är recyklade hedniska helger) firar en person, som av allt att döma inte ens nödvändigtvis fanns som person. Här är en utförlig analys av läget.

Själv ser jag personligen personen Jesus existens som fullt möjlig. Jag ser det dock som lika troligt att han är en produkt av tanke, en slags sammanslagen konstruktion skapad av den myriad av profeter som  likt Jesus skulle ha gjort de facto predikade i mellanöstern under århundradena kring år noll. Vi vet nämligen att under perioderna 500 fKr till ca 500 eKr så svämmar världen, inte minst mellanöstern över av profeter och självutnämnda frälsare.

De flesta är idag glömda, men det finns många som än idag är ihågkomna. Väldigt många är betydligt bättre historiskt dokumenterade än Jesus. Störst eller mest framgångsrik  innebär inte bäst för en historiker så att säga.

Troligast är att någon individ specifikt står som huvudmodell för Jesus. Personen kanske t om hette Jesus. Men eftersom verkligen inget med Jesus är unikt för de klassiska profet och messias-personligheterna som dyker upp finns det inget som heller säger att något av det vi ”vet” om denne Jesus liv och person är sant. Som länken inledningsvis säger så bygger det mesta av Jesus existensberättigande på kristen TRO, inte på att han på något vis alls är speciellt pålitligt dokumenterad som historisk person. Tvärtom, i förhållande till den piedestal som kristna satt honom på, är han horribelt uselt dokumenterad av oberoende källor. Ni vet, extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis… här har vi inte ens ordinära bevis faktiskt.

Kristendomens framgång beror således inte på Jesus historiska validitet, utan på vad som hände med kulten kring Jesus de första århundradena och vem dem knöt till sig i den världsliga makten. Utan romerska kejsare i ryggen så skulle kristendomen idag ha varit en kanske helt bortglömd liten kult. Det är ett historiskt faktum faktiskt att spridningen av religionen hänger samman med den världsliga makten. Religioner är maktinstrument att knyta folk till sig och att markera identitet och därmed också fiender.

Så att ranta runt i Jesus fotspår, åka på pilgrimsfärd till Jerusalem så som massor av kristna gör, må för all del vara en stor positiv andlig upplevelse för de som är inblandade, men det man gör är lika förankrat i historien och verkligheten som att åka på pilgrimsfärd bland gröna kullar och morotsfält i jakt på den helige Påskharen. Vi vet inte alls om någon som hette Jesus blev korsfäst. Romarna korsfäste förvisso myriarder av bråkmakare och fiender, så det är möjligt. Men att något öht gick till så som bibeln beskriver det är osannolikt. T om Pilatus som en barmhärtig personlighet som ville låta folket välja mellan Jesus och en bandit är en rätt tydlig historierevisionistisk indikator på att bibeln skrevs av personer som ville stå sig väl med makten (alltså Rom), snarare än något annat.

Glad Påsk. Glad ja… Inget säger ju glädje som tortyr, korsfästning och zombies. De kristna kan verkligen ha kul de.

Annonser

6 thoughts on “Jesus existens

  1. Några saker som jag finner märkliga i Jesusberättelsen:

    1. Han blev korsfäst. Men de romarna korsfäste var personer som utgjorde ett hot mot den romerska makten, t ex de överlevande slavarna från Spartacus uppror, vilka blev korsfästa. Jesus så som han framställs i Bibeln utgjorde knappast ett hot mot den romerska makten i området. Romarriket hade dessutom mängder av kulter kring diverse frälsare såsom Mithras och Isis.

    2. Rättegången mot Jesus, som knappast kan vara en historisk händelse. Finns inget som helst belägg för att romarna brukade släppa en fånge fri till påsken, allra minst Pilatus. Barabbas är dessutom inte ett riktigt namn, utan betyder ”Fars son”.

    3. Att Jesus driver ut ”månglarna” ur templet kan knappast stämma, då (enligt vad jag läst) det vid påsken skulle ha varit fyllt med flera tusen besökare, dessutom under uppsikt av romerska soldater.

    4. Diverse mytologiska saker, som att Herodes försökte döda alla nyfödda (samma historia återfinns i GT då farao dödar alla israelitiska spädbarn och Moses måste gömmas). Att lärjungarna är tolv till antalet har förmodligen astrologiska rötter (sama sak med Israels tolv stammar). En av lärjungarna verkar dessutom endast existera för att diskreditera judarna.

  2. ”Inget säger ju glädje som tortyr, korsfästning och zombies.”

    Inte nog med det, påsken sammanfaller ju med den judiska Pesach, glatt och trevligt beskriven i Gamla testamentet:

    ”Bibeln berättar i andra Mosebok att Israels barn redan före Moses firade en vårfest till Herrens ära. Farao vill inte tillåta det och det misshagar Herren. Därför skall hans ängel gå från hus till hus och döda allt förstfött, både människor och boskap. Men Israels barn skall ta ett årsgammalt lamm och den fjortonde dagen i månaden, vid fullmåne, slakta det och stryka litet av dess blod på sin dörrpost. Då skall Herrens ängel gå förbi det huset.”

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s