Kreationister och dateringsmetoder

Jag har ägnat ovanligt lång tid (för att vara jag) på två bloggposter (eller artiklar kanske de skall kallas, då de är långa och med referenser och allt) om datering och kreationism där jag sammanfattar några av de vanligaste invändningarna kreationister kommer med och svar på detta. Givetvis finns det fler aspekter än de jag tar upp och jag kommer utvidga texterna vid behov. Det är alltså inga renodlade beskrivningar av metoderna, utan fokus ligger istället på påståenden och kritik som kreationister och förespråkare för en ung Jord där dateringar enligt den konventionella vetenskapliga skalan inte funkar med religionstolkningen. Jag vet att det är långa texter, men jag har försökt skriva det så kort det bara går. Jag hoppas de kan vara till glädje för någon och att jag får lite respons, både positiv och negativ kritik.

  • Dateringsmetoder – relativ datering. En introduktion till datering rent allmänt och så en detaljerad introduktion till relativa dateringstekniker, med fokus på kreationistiska påståenden. Dvs stratigrafi och sedimentologiska principer och hur dessa funkar för datering av föremål. Men även liknande principer så som typologi.
  • Dateringsmetoder – absolut datering. Här sammanfattar jag hur de vanligaste absoluta metoderna för datering fungerar, dvs radiometrisk datering i olika former, men även dendrokronologi. Också här ligger fokus på att besvara kreationistisk kritik. Undrar du hur man faktiskt kan veta hur gammal Jorden är? Då är den här texten kanske till hjälp.
  • Kommer även så småningom en text till om bla alternativa kreationistiska dateringsmetoder, så som pollonium halos.

Artiklarna ligger permanent under ”artiklar” i menyn. Där kommer även andra texter hamna så småningom.

4 thoughts on “Kreationister och dateringsmetoder

  1. Daniel!
    Varför överhuvudtaget ge sig in i diskussion med dem?
    Det är flera decennier sedan jag slutade diskutera med Jehovas Vittnen, vilka ju faktiskt under långa tider var de mest synliga och hörbara kreationisterna i alla fall i Sverige!
    Och deras efterträdare rosar inte heller manegen i någon annorlunda grad!
    Det handlar för deras del om tro…inte vetande…utan tro…och den tron går inte att rubba med förnuftsargument!
    Själv är jag av den åsikten att tro kan man göra på söndag förmiddag i för ändamålet avsedd lokal och under utövande och iakttagande av vedertagna ritualer…

    • Jadu, det där argumentet har jag sett förr. Varför öht bemöta kreationister… Jo för att de påstår saker som inte är sant.

      Förnuftbaserade argument har hjälpt till att få ett par fd fundamentalister jag känner till att bli klokare, så det funkar, om än inte på alla. Förövrigt är texterna primärt riktade till folk som behöver faktahjälp i diskussioner och skall inte ses som försök att övertyga kreationister. De är på tok för tekniska för det.

      • Bäste Daniel!
        I övrigt har jag naturligtvis inga invändningar mot texten…som Du kanske förstår!
        mvh
        kjk

Kommentera

