Gud är inte problemet med kreationism

Kreationism. Vad är egentligen det som stör mig som icketroende allra mest med detta? Ja det är faktiskt inte det faktum att de troligen har fel om den skapande guden utan att deras egna ”teorier” (i den mån de finns, det mesta som är kreationism är ju baserat på god of the gaps och argumentum ad ignorantiamretorik) baseras på felaktiga påståenden om vad vetenskapen hävdar och vet. Dvs halmgubbar.

Hur lätt är det att komma till en slags förståelse, två människor emellan om den ena sidan väljer att besvara påhittade påståenden eller hävda saker som den andra aldrig sagt, eller utelämna saker som den sagt och vägra ta till sig det ens? Inte speciellt lätt alls. Jag skulle t om vilja påstå att det är fullständigt omöjligt att då komma till förståelse.

Kreationism är av flera olika skäl inte jämförbart med en vetenskaplig teori. De vill gärna framställa sig som vilken alternativ teori till ett gällande paradigm som helst, men det är inte så det funkar. Ett exempel på saker där det finns gällande paradigm, men också flertalet alternativa vetenskapliga teorier är om Universums uppkomst. De gällande teorierna talar om alltings början vid Bing Bang, andra framväxande teorier om att det snarare handlar om materia och rum för vår dimension, i ett multiversum som är evigt, andra om bubblor, och vissa om cykliska universum som egentligen aldrig helt uppstår eller försvinner – och att tiden och existensen är evig, utan början och slut.

Detta är exempel på alternativa vetenskapliga teorier kring samma fråga. Alla baserade på sina egna mätbara och verifierbara data och observationer som inte förutsätter något alls av betraktaren mer än kunskap om matte och fysik. Jag kan ha min favorit i startfältet, men jag inser att alla alternativ är vetenskapligt sunda alternativ.

Här kommer det riktigt intressanta: Jag anser t om att gudsförklaringen, alltså en gudomlig anledning till att universum uppkommer är ok som spekulativ hypotes. Den bygger förvisso på ren spekulation och saknar bevis mer än i form av argumentum ad ignorantiam och god of the gaps, men den bygger åtminstone inte på missförstånd och halmgubbar så som resten av kreationismen gör när den hävdar att allt liv är skapat så som det står i bibeln och för 6000 år sen. Det är en astronomisk skillnad mellan påståendet att gud har skapat universum och att gud har skapat livet statiskt i arter enligt ett bibliskt tidspann som vi ser dem idag och att evolution, datering och fossil som pekar på annat allt är lögner eller missförstånd.

I själva påståendet att ”Gud startade allt”, så finns det i sig inget som säger något motstridigt mot kända fakta – och det är DET som är problemet med kreationism. De börjar nämligen bestrida allt från dateringar till evolution – grundläggande naturvetenskapliga saker, för att anpassa verkligheten till en sagobok skriven på bronsåldern. Och för att klara av att göra det så utelämnas kända fakta, så ljugs det om kända fakta och så totalt missförstås kända fakta.

Anledningen till att jag som ateist alltså ratar kreationism totalt och anser att det skall bespottas och hånas och förlöjligas offentligt i den mån det bara är möjligt, är att de ratar vetenskap som vi vet stämmer. Det är alltså inte pga Gud. Gud är förvisso en kass förklaring och ett av de minst sannolika alternativen till att förklara något i universum, men inte problemet med kreationism som ett ”alternativ”.

5 thoughts on “Gud är inte problemet med kreationism

  1. Och en aning motvilligt så vill jag då kasta in en förmodan om att en del av ovanstående kanske reder ut sig per automatik om vi till att börja med kommer till consensus om en definition av innebörden av begreppet ”Gud”!

    • Mja, jag vet inte det jag. Jag är rätt så överens med kreationister om vad en Gud rimligen skall vara. En allsmäktig skapare som kan och vet allt. Jag ser inga större problem med den teoretiska definitionen av en gud. Det är väl isåfall värre med liberala kristna som svamlar om att gud är ”godhet” och gud är ”kärlek”. Det lämnar inga möjligheter alls till begriplig diskussion. På så vis är kreationister på sitt märkliga sätt mer konkreta än liberalt troende.

      • Bäste Daniel!
        Någonstans i närheten av det svar jag önskade och förväntade mig!
        Det finns altså i stort sett lika många definitoner att söka nå consensus över som det finns deltagare i den aktuella diskussionen…
        Därmed som sagt all generell begriplig diskussion utan större möjligheter!
        Jag föredrar nog den vetenskapliga metoden!
        med vänlig hälsning
        kjk

  2. Daniel!
    Du verkar ha problem även om du inte är villig att erkänna det själv. Du är en person som anser dig vara intelligent, men dock inte intelligent designad. Jag blir mer eller mindre chockad av att läsa dina inlägg där du framhåller att kreationismen skall bespottas, hånas och förlöjligas offentligt därför att de inte kan godta alla bevis som du m.fl anser vara de enda riktiga. Med den attityden och med det budskap som du förmedlar är det fara och färde för samhället. När man inte längre kan visa respekt för andras åsikter och även bevis utan i stället måste trampa på dom, förkasta dom och förlöjliga dom då har man gått för långt. Ett fall för DO. Ett sådant samhälle önskar jag inte mina barn, barnbarn eller någon annan behöva växa upp i. Behandlar du alla oliktänkande på samma sätt?
    Du får gärna kalla mig dum, men jag kan inte förstå varför du bär ett sådant förakt till kreationisterna om det enbart beror på ovanstående påstående. Ligger det verkligen inte något mer bakom?
    Var snäll och tänk dig för i fortsättningen och sluta skicka ut sådana signaler. Är det din målsättning att tysta ner oliktänkande? Det främjar inget gott.
    PS Bilden i ditt inägg ovan var det på dig själv när du möter en kreationist? DS

Kommentera

