Kreationister som relativiserar sanningen när det passar dem

Vända kappan efter vinden. Något man inte tycker att en bokstavstroende skulle göra speciellt ofta, men det intressanta är att det är just det man ofta ser.

Jag tänker på hur man i debatter med kreationister som känner att de börjar förlora i vetenskaps-frågor då åberopar två märkliga argument. Det ena är demokrati/yttrandefrihetsargumentet. Dvs det är deras demokratiska RÄTT att få tycka som de vill, även om sanningar. Vilket då vilar på den än mer märkliga principen som de också ofta i samma situationer åberopar: Nämligen en relativisering av alla sanningar. ”Det där är din världsbild, det här är min”. Helt plötsligt är alltså Gud en fråga om perspektiv och yttrandefrihet och inte längre en sanning. Exakt hur de får samman kalkylen vet jag inte, för vid konfrontation möts man av ett omedelbart förnekande av detta med relativism. Nej då handlar det om att det vetenskapliga perspektivet, det som de inte får samman med deras religiösa sanningar, det är DET som är ett perspektiv… Ja jag säger då det, religion får folk att tänka minst sagt annorlunda och flexibelt när det passar. Det är både kul och skrämmande att beskåda, men ger en fin amatörpsykologisk inblick i hur konstigt kreationister tänker.

I kampen för den religiösa sanningen är det så viktigt att vinna mot onda tankar (dvs tvivel) att man gärna gör intellektuella kullerbyttor som bryter mot all logik som finns – inte minst den egna som säger att det visst finns sanningar i form av Guds existens.

One thought on “Kreationister som relativiserar sanningen när det passar dem

  1. Bäste Daniel!
    Den betongväggen har jag slagit huvudet i ett otal gånger sedan jag år 1965 frankt deklarerade att jag inte tänkte konfirmera mig!
    Egendomligt nog så accepterade mina föräldrar det beslutet utan minsta gny eller gnäll…men gissa om det fanns andra som hade synpunkter!

Kommentera

