Skammen man känner när man för ett ögonblick råka befinna sig i foliehattarnas universum

Jag har många ggr inte riktigt kunnat sympatisera med föreningen Vetenskap och Folkbildning i enskilda frågor eller i deras agerande, inte minst på forumet deras som jag alltjämt undviker just därför. Deras forum är en lite lekstuga för despoter och småpotäter med storpotatismedaljer på bröstet som på obefintliga meriter ser sig som försvarare av all världens vetenskaplighet. Kort sagt, deras välgärningar till trots för att bekämpa pseudovetenskap och främja vetenskap och skepticism så har de som organisation aldrig fallit mig i smaken pga ad hominen. Lite som man kan vara borgerlig utan att vilja rösta på något av de borgerliga alternativen helt enkelt. På samma sätt har även organisationen Humanisterna inte riktigt varit min kopp te. Här har navelskåderiet och gnatvalen av gnatämnen att debattera i media, enligt mig, varit ännu värre och den ohälsosamma personkulten kring kung Sturmark som ensam på tronen är just det – ohälsosam och något jag aldrig skulle ta del av som fritänkare, skeptiker och ateist.

No one sits on my throne except me.

Inte heller gillar jag känslan av att ”om du inte är med oss, så är du inte med oss”-känslan som organisationer likt Humanisterna och VoF utstrålar. Dvs deras ”patentkänsla” på att vara förespråkare för skeptisicm och humanism i Sverige som de har tagit på sig – i vissa medlemmars ögon säkert ofrivilligt, men i realiteten helt frivilligt. Det är nämligen så enkelt att om jag säger att jag är ateist, skeptiker, pseudovetenskapsmotståndare och humanist, så kommer jag av en meningsmotstådare placeras i ett fack, där jag, om jag inte säger till direkt, får försvara vad personer som Sturmark har sagt, eller vad VoF har delat ut pris till… Det är lätt att bli bitter över sånt här om man inte vill behöva inleda alla diskussioner med en disclaimer liksom…

Kanske var det därför som jag för några nanosekunder fick upp ett hopp om ett friskt alternativ utan en massa märkligt eller småunket bagage. Jag gillade nämligen vad jag tyckte mig se på sidan Humanism och Kunskap som Hesselbom gjorde mig uppmärksammad på. Kunde det här vara alternativet som främjade en mer ren, demokratisk, decentraliserad, mindre sekterestisk form av skepticism och humanism än tidigare nämnda organisationer? Hade jag här hittat likasinnade haverister som inte heller de vilja ta del av åsiktsmonopolet?

Svaret lät inte dröja på sig. För bortom den tillrättalagda ytan av intetsägande floskler om humanism och vetenskap och kritik av organisationerna VoF, Wikipedia och Humanisterna uppenbarade sig nämligen ett parallellt universum där upp är ner och höger är vänster. Det som foliehattar, homeopater, holister, klimatskeptiker, vaccinhatare, pseudovetenskapsförespråkare och ”folk ska tänka själv och inte lyssna på experter”-människor befinner sig i. Här skriver man alternativ till wikipedia som man kallar vetapedia. Här tar man upp de ”demokratiskt förankrade” nyheterna som ”ingen vill att du ska få se”, här delar man t om ut priser i bitter plagiatston till ”årets förvillare”. Ett pris som skulle kännas smått ärofyllt att få med tanke på att det ju de facto skulle betyda just motsatsen här i den verkliga världen. Och deras småartiklar om ”klimat”, varav den ena handlar om sk chemtrails och den andra är en misstänkt retoriskt plagierad artikel om hur klimatförändringarna är en konspiration satte liksom spiken i kistan totalt.

Det får mig också att känna mig lite skamsen. Är det sådana här som tycker som jag om VoF och Humanisterna? Tja, tydligen delade vi omklädningsrum för ett par nanosekunder i a f. Men våra invändningar är givetvis inte gemensamma. Jag vet också att många ateister och skeptiker i min bekantskapskrets tycker som jag gör om Humanisterna och VoF och att jag alltså inte är ensam. Min ”allians” med foliehattarna bakom nämnda nya alternativa humanist och vetenskapsförening är alltså inte existerande. Vi har inte mer gemensamt än två biobesökare som ser samma film och råkar tycka lika illa om den.

Nej min fiendes fiende är inte min vän. För det första är inte VoF eller Humanisterna ö h t alls mina fiender. Jag delar som sagt åsikt med dem i 99% av fallen. Det är deras sätt och organisation i sig jag inte gillar – för vad gäller läran är vi ense. För det andra behöver man inte vara vän eller i allians med någon – även om man råkade vara skenbart likasinnad.

Men allt detta ger mig ändå en viss läxa att ta med hem (och dela med mig). Det är av vikt att se vilka som delar dina åsikter i frågor. Även om det inte i sig betyder något och oftast beror på slumpen mer än att man därmed har något gemensamt, är ett mönster av upprepning inget man kan ignorera. Den dagen jag åter kommer in på en sån här sida, i tron att jag hittat någon likasinnad. Då lovar jag er att jag ska ta på mig foliehatten jag med…

Det här handlar ju i grunden om samma problem som alla seriösa skeptiker måste brottas med och ta sig en funderare kring: När är man sunt skeptisk och när är man istället osunt konspiratorisk? Gränsen är finare än man kan tro ibland. Skillnaden mellan att vara kritisk mot vad som sägs i en fråga och att vara kritisk mot vad som sägs i en fråga handlar om små, men ändå i slutresultatet räknat STORA detaljer.

One thought on “Skammen man känner när man för ett ögonblick råka befinna sig i foliehattarnas universum

  1. Frågan om min fiendes fiende per automatik då är min vän…den frågan är alltid levande!
    Ytterligare kan den skruvas ett varv om man betraktar ett nytillkommet riksdagsparti utifrån dess officiella partiprogram och därvid samtidigt slänger en blick på vissa av de personer som utger sig för att stödja partiet ifråga…Då blir frågan om man har någon större lust att sätta på sig nämnda foliehatt!

Kommentera

