Hur mycket vägerinlandsisen?

Tar en liten bloggpaus. Men jag lämnar er med följande påstående som jag hittade i en nätupplaga av Illustrerad vetenskap från 2004. I skrivande stund är jag mäkta trött, men som jag ser det är det något här som inte stämmer…

Hur mycket vägerinlandsisen?

Det finns faktiskt forskare som har räknat på det. Den mäktiga ismantel som utgör inlands-isen och täcker större delen av Grönland har en maximal tjocklek på tre kilometer. Landskapet därunder är dock inte platt, så totalt ger det en volym på 2,9 miljoner kubikkilometer. Vid 20 minusgrader väger is 920 gram per liter, vilket motsvarar en total vikt på 2,668 triljoner kilo. Utskrivet blir det: 2668000000000000000.
För att försöka åskådliggöra hur mycket det handlar om kan nämnas att inlandsisen väger över sex gånger mer än den sammanlagda vikten av de drygt sex miljarder människor som finns på jorden just nu.”

Hm, är jag trött eller är det inte något gravt fel i påståendet att 2.6 triljoner kilo skulle vara det samma som sex ggr mänsklighetens vikt? De säger förvisso ”över”, men jag tror inte de tänker i de marginaler vi talar om.

Vi har idag 7 miljarder människor a ca 70 kg. Det blir ca 500 miljarder kg om jag inte är helt ute och fiskar… Sen när sjutton är 500 miljarder ens i närheten av en sjättedel av 2.6 triljoner? Är inte en triljon det samma som en miljard miljard? Alltså 18 nollor? Eller?

Inte för att hitta fel i Illustrerad vetenskap är en bedrift, men snälla nån liksom… Säg att jag har missat något… Det här påståendet är så absurt att jag inte vet om jag är tokig eller ej…

2 thoughts on “Hur mycket vägerinlandsisen?

  1. Nej, du har helt rätt, om vi förutsätter att isens volym och täthet är korrekt angivna*. Isens massa blir då 2,668*10^18 kg. 7*10^9 människor á 70 kg har tillsammans en massa av 4,9*10^11 kg. 2,668*10^18/4,9*10^11 = 5,4*10^6, d.v.s. isen väger ca fem miljoner gånger mer.

    *Om vi antar att Grönlands hela yta är täckt av is av konstant tjocklek på 3 km så blir det ca. 6,5 miljoner kubikkilometer is, så den angivna siffran är förmodligen rätt rimlig. Åtminstone bör den inte vara många storleksordningar fel. Den angivna tätheten för is kan inte heller vara så fel att den påverkar resultatet. Vi vet att vatten har en täthet på ca. 1 kg/l och att is är något lättare.

Kommentera

