Ett offer för den hysteriska fiberreligionen

Jag har i princip samma problem som den där bloggaren och rekommenderar läsningen. Likaså som bloggaren är jag trött på alla jävla woo woo-huskurer från folk som inte begriper. Nej fibrer hjälper inte… Lika lite som astralprojektion eller ljus i öronen eller att tala med rosa kameler genom ett nålsöga.

Jag försöker gilla läget, det är det bästa jag kan göra så blir vardagen oftast uthärdlig. Och det där med svart bälte i att fisa diskret känner man ju igen. Känner du lukten av fis i rummet är det i regel inte jag. Jag kan hantera det där till skillnad från ”friska” människor.

4 thoughts on “Ett offer för den hysteriska fiberreligionen

  1. Jamen snälle Daniel!
    En torsdag kväll, efter en bastant middag på ärtsoppa med fläsk, så är väl inte sådant övertryck av metangas att säkerhetsventilen släpper världens största problem…
    Det är enligt min ringa mening långt mycket värre när folk faktiskt pratar skit!
    med vänlig hälsning
    kjell karlsson

    • Kjell: Snälla nån… nu handlar det om när man har ”en torsdagskväll med ärtsoppa” 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året… Det går inte att förstå eländet med det om man inte lider av det. Det funkar inte att fisa överallt på alla ställen och göra problemet mindre. Gör så och du blir snabbt utstött på ett sätt som inte ens det starkaste psyke klarar av.

      Och när man inte kan släppa gas det så byggs ett magont upp. Problemet med detta är att det tär på en psykiskt i längden – att ha så varje dag. Så som med alla smärtsamma problem oavsett nivå är det ofta längden de varar som avgör hur jobbiga de är att lida av.

      Det finns bara ett bra sätt att slippa problemen: Det är att undvika dem. Om man kan: Skippa äta med andra. Skippa sitta i ett rum med andra. Skippa äta 99% av all mat som finns (för allt, utom typ ett glas vatten ger en IBS-människa problem).

      Du fattar verkligen inte vilket jobbigt problem det är med IBS ibland. Anledningen är att folk håller tyst om det eftersom ämnet ju är ”äckligt”.

      • Snälle Daniel!
        Det var absolut inte min mening, som Du säkert förstår, att raljera med dem som verkligen lider av medicinska problem av en och annan art!
        Själv dras jag efter ett långt yrkesliv med ett par stycken sådana…de brukar kallas krämpor…och man får lära sig leva med dem…ibland är dom djävligare än annars…och ibland klarar man sig ganska bra…

        Dock tycker jag, som Du kanske också förstår, det kan vara trevligt ibland med ”handfasta skämt”…dock inte i damers och barns närvaro…och som sagt inte för att raljera på bekostnad av någon som har ett medicinskt problem eller handikapp!
        Hoppas Du förstår mig….

  2. Märkligt att vi fortfarande vet så lite om magen och matsmältningen. Till för några år sen så var det ju ett faktum att magsår orsakades av stress och hårdsmält mat…
    Är forskarna eller anslagsgivarna för fisförnäma?

Kommentera

