Bojkotta nöjesindustrin

Jag har vid tidigare tillfällen uttryckt mitt missnöje över hur undermåliga produkterna är som nöjesindustrin förväntar sig att jag ska betala för. Allt från dålig textning på filmer till missvisande produktbeskrivningar är idag vardag för köpare av filmer på DVD och bluray.
Nu senast fick jag ”The Coppola restoration” av Gudfaderntrilogin på Bluray. Det talas om ”bild för bild”-förbättring. Jag startar upp filmen som har anständig bild, men den är inte ens Full-HD utan 1080i och inte så himla imponerande att titta på i förhållande till det jag  förväntade mig.

Så här känns det hela tiden för mig numera. Jag blir besviken när jag betalar för en filmprodukt.

Nu röstas det om SOPA. Lagförslaget som ska ge privata företagen juridisk rätt på internet att på eget bevåg hota, stämma och stänga ner sidor som de anser strider mot copyrightregler. Konsekvenserna av lagen, om den går igenom är katastrofal och skulle innebära att upphovsrättshysterin dras tills sin spets och att sidor på nätet som omedvetet tillhandahåller den minsta länk eller annat till skyddat material kan stoppas.

Jag lovar och svär, att om SOPA eller något liknande blir verklighet så har jag upphört att för all överskådlig framtid sponsra den här industrin. Jag tänker då aldrig mer köpa en endaste produkt eller tjänst som genererar pengar till den här industrin. Inga biobesök, inga DVD/CD eller Blurayfilmer. Då tänker jag bara precis tillgodogöra mig allt Hollywood-nöje via för mig gratis tjänster. Undantagsvis kommer jag troligen fortsätta betala för mitt Spotifykonto – tills en bättre lösning finns (den musiken jag lyssnar på finns inte för mig att få tag på som piratmusik).

Idag stänger en rad stora sidor ner sig i protest. För att markera. Grejen är att tyvärr så lyssnar inte nöjesindustrin på sådana protester. Möjligen om folk agerar mot dem i protest som en följd av att de blivit varse om piratjakt-lagarna via nedstängningarna så skulle de bry sig. Mogulen Ruper Murdoch sa nyligen (via twitter den skenhelige teknikhatande  hycklaren *suck) att sidor som google var piratsidor ändå och att de borde stoppas.

Dvs nöjesindustrin bryr sig inte själva om google eller wikipedia protesterar, men möjligen kan de bry sig om folk agerar genom att inte sponsra dem. Hollywoods företagsindustri står ivägen för utvecklingen. De kan inte acceptera att saker och ting ändras. De vägrar kategoriskt att anpassa sig. De ska inte komma till berget, utan berget ska komma till dem. Och de håller nästan på att lyckas tack vare att folk fortsätter sponsra dem. Demonstrera och posta länkar på nätet kan folk göra tydligen, men när favoritfilmen väl har biopremiär så springer de ändå iväg…

Nå folk där ute? Har ni kulor att agera? Kan ni låta bli att köpa nöje från Hollywood under ett år åtminstone? Det är mitt nyårslyfte. Det blir ingen bio för mig i år. Inte ens för Prometeus och The Hobbit.

Det här är personligt för mig. Alla som protesterar mot SOPA gör inte det av samma skäl eller med samma mål som mig. För vissa handlar det bara om att företag inte ska ha domstolsmakt. För mig handlar det även om att upphovsrätten i sig är rutten och att upphovsmakare generellt är väldigt giriga.

För några år sen, på en gammal blogg skrev jag om Gotland och medeltidsveckan. Jag googlade fram en riddare vid Visby stadsmur som passade bra in i min post. Ett par veckor senare får jag ett oerhört spydigt mail som i princip bara löd: Var skickar jag räkningen på 30 000 för fotografiet som du stulit, hls fotografen (med länk till hans sida, så att man kunde se att han talade sanning). Jag tog bort bilden och bad honom flyga.

Sen dess har jag hatat den småsinta ”ge mig pengar”-attityd som fotografer inte minst håller på med. En bloggpost om medeltidsveckan, helt utan profit inblandad, helt utan kontrovers i ämnet och skitstöveln vill ha pengar – han bad mig inte ens ta bort bilden – utan hotade direkt.

Nej, allt sånt där måste stoppas. Med SOPAlagen i kraft skulle han i teorin ha kunnat stänga av min blogg och på riktigt kräva mig på pengar. Inte minst med tanke på att en massa andra idiotiska lagar finns på tal som handlar om att man inte ska få vara anonym på nätet. Då hade jag ju mycket väl kunnat få en räkning i brevlådan utan att kunna protestera.

Bojkotta nöjesindustrin (och knäpp giriga ”upphovsmän” på näsan).

4 thoughts on “Bojkotta nöjesindustrin

  1. Bra jobbat! Jag vet inte om jag klarar av att inte köpa nöje från Hollywood, men jag kan lova att endast gå på bio för att utnyttja min julklapp från jobbet (biobiljett) och inte en enda gång till utöver det. EA som även de stödjer detta vansinne är ett släpp ifrån att bli bojkottat av mig också. Även Adidad, Rebook och en bunke andra meningslösa aktörer är tydligen för detta.

    ArsTechnica har hela dagen ett ”Resist SOPA”-tema med svart tema och bara information om hur man kan kämpa emot det. Tydligen har Amerikanska Google censurerat sin logotyp också, även om det är synd att folk utanför USA inte kan se det.

    Jag ska försöka minimera mina inköp i alla fall, tack vare den här posten.

Kommentera

