Militanta ateister och ödmjuka ordmissbrukare

Jag har tidigare påpekat att jag anser att humanister och skeptiker ibland kanske skulle behöva jobba med sina prioriteringar kring ämnesval. Jag anser att debaclet om skolavslutningar i kyrklig miljö är ett exempel på just en sådan fråga där ateister framställer sig som rabiata över ting som jag då anser knappast skadar eller påverkar någon. Det hela handlar om den dåliga PR som det ger ateister. Ateister bör kanske välja ta strid för folk som verkligen lider av religiöst förtryck i världen. (Inte för att jag själv gör det med mina ämnesval.)

Anser jag då.

Man får givetvis tycka att jag har fel och att det visst är en viktig fråga, men samtidigt är det ett faktum att det får ateister att framstå som osympatiska i massor av icke-ateistiska ögon. Det bevisas ju genom att de själva påpekar hur de ogillar det och att det i regel är just det som de tänker på när de hör ordet humanisterna idag. T om jag tänker mest på biblar i hotellrum, religiösa friskolor och skolavslutningar. Det är nämligen det som humanisterna talar mest om i mediala sammanhang. Så jag kan faktiskt förstå kritiken mot detta och hur osympatiskt det kan framställas i längden.

Jag vet att många av mina ateistiska vänner inte alls håller med mig om trivialiteten i ämnena kontra skadan attacken mot dem ger, men så här är det i a f. T om bland oss starka ateister som gärna tar strid mot religiösa och deras påhitt står inte Humanisterna så högt i kurs. Så illa är det faktiskt. Jag mfl likasinnade skulle aldrig få för oss att bli medlemmar i en organisation som Humanisterna.

Problemet är ju att kritiken mot humanisters och ateister bristande förmåga till att välja strider och vårt lätt usla sinne för PR lätt går för långt och att kritiker mot ateisters debatt och debattämnen blir lite för självgoda eller hysteriska. Jag vill helst inte själv framställa mig som bärare av en gyllene visdom mellan humanister och försvarare av kyrkoavslutningar, men det blir säkert lätt så beroende på att jag ogillar både rörelsen Humanisterna och alla religiösa krafter i världen. Det är ett problem när det blir så, för egentligen är jag ju likasinnad med humanisterna i 99% av frågorna…

Om vi börjar med de som däremot inte alls har problem med att sig sig som den sansade mellanvägens försvarare då, de som snabbare än alla andra hugger på Humanisternas inlägg: De talar mer än gärna om hur ”ateister är precis lika fanatiska och dogmatiska som de tokigaste av tokreligiösa är”. Likt en valfloskel dyker den frasen upp i alla debatter, så det bör rimligen vara en vanlig uppfattning.

Det finns helt enkelt människor som kan acceptera att man kritiserar religiösa dogmatiker utan att man då själv måste vara en. En ateistisk bloggare är inte ett dugg mer sansad än den skäggigaste taliban. Ja ni vet vad jag menar.

Dessa människor sätter sig själva på en piedestal eller en helig gyllene mittväg – en sk argumentum ad temperantiam enligt retoriken. De tänker utifrån en falsk princip – att av två ytterligheter (X finns, X finns inte) så måste ett mellanting vara det mest sannolika. Man ser sig själva som ödmjuka bärare av det grå mellan ickeödmjuka personer som tänker svart/vitt. Tala om att tänka svart/vitt…

Det här med att det är det gråa mellan det svarta och det vita är det sansade kan givetvis stämma i massor av diskussioner kring ideologier och värderingar där svartvitt tänkande inte hör hemma – men det är fånigt i en debatt om guds existens, dels för att gud knappast både kan och inte kan finnas, dels för att ateister faktiskt inte alls säger att de VET att gud inte finns – utan att vi betvivlar den.

Vilket då är något helt annat än teistens åberopande av guds existens och inte alls en militant motpol. Eller jo, ”militant” kan den ju vara, men den är fortfarande inte ett åberopande av absolut kunskap i frågan. Vilket leder oss in på den hysteriska aspekten av dålig kritik mot ateister – när vi just kallas militanta. För av någon anledning har hårda ord mot kritik av religiöst fysiskt våld likställts med fysiskt våld.

Jag vet, tokigt… men sant.

Det är ju nämligen rätt så komiskt att ö h t använda begreppet militant i sammanhanget. Man brukar tala om att löpsedelsjournalistik tenderar att urvattna ords kraft.  Ord som katastrof, chock, kris, kaos används i tid och otid för saker som gör att när vi väl har katastrofer, chocker, kriser och kaos så saknar vi slagkaftiga ord att beskriva det. Pisset i Nilen har redan ockuperat orden så att säga så att när den verkliga floden kommer står vi där stumma och likgiltiga.

Militanta ateister, finns det inte då mer än som missbrukat ord? Om vi är ärliga en stund så finns (och har funnits) det ju kommunistiska rörelser där ute som är militanta i ordets korrekta betydelse med våld och vapenkraft. Grejen är ju dock att det inte är ateismen som är deras drivkraft, ”lära” eller passion, utan kommunismen och hatet mot utvalda kapitalister är det som det handlar om. De slår i regel sällan ihjäl folk för att de tror på fel gud – men för att de ägde för mycket. Precis som i Sovjet så går hälften av dem i kyrkan när ingen tittar… religionen eller frånvaron av den spelar således ingen roll för deras militanta egenskaper.

Så nej, några riktiga militanta ateister finns inte att tala om- inte nu längre i a f, men de kanske fanns en gång i tiden. Men inte idag. Inte i någon relevant skara rent numrärt. Inte i jämförelse med militanta kristna eller militanta muslimer som utgör hela procentsatser av vissa befolkningsgrupper – eller åtminstone i form av stöd för dem hos likasinnade som själva inte tar till våld. Sådana styr ju t om stater och är allt annat än försumbara i antalet idag (eller förr). Den vapenmakt religionens män har haft över mänskligheten genom hela historien är enorm.

När Sturmark eller varför inte yours truly själv här säger att Gud nog inte finns, och att religioner idag gör mer skada än nytta så blir vi, trots frånvaron av andra vapen än tangentbord, blogg och det talade ordet kallade militanta – som om vi uppmanade till våld eller mord eller t om själva smög i buskarna utanför kyrkor i förhoppningen om att få skjuta en prästkrage eller två. Absurt helt enkelt – för vi gör inget av det. Det är helt enkelt grundlöst förtal.

Det gör att jag ställer frågan till er som brukar använda ordet militant om ateister som käftar med er på nätet: Vad ska vi då kalla de kristna och muslimer som faktiskt dödar folk i religionens namn?

6 thoughts on “Militanta ateister och ödmjuka ordmissbrukare

  1. ”T om jag tänker mest på biblar i hotellrum, religiösa friskolor och skolavslutningar. Det är nämligen det som humanisterna talar mest om i mediala sammanhang.”

    Har du belägg för det påståendet? Jag tvivlar nämligen starkt på att det är sant.

    • Felicia: Jag bara spekulerar i frågan från magkänsla och min personliga erfarenhet i frågan, dvs vad jag själv tänker på när jag hör ”humanisterna” – jag har inte undersökt saken. Men om man googlar humanisterna och ordet skolavslutning får man upp 59 000 träffar. religiösa friskolor + humanisterna ger 64 000 träffar. Bibel hotellrum + humanisterna ger 180 000 träffar. Väldigt tätt bland tidningsartiklarna ibland dessa sökord därtill. Om man bortser från källkritiska aspekter vid en googling på ord så är jag öppen för förslag på att det finns ämnen som humanisterna har diskuterat som är mer representativa för humanisterna i media (och därmed i folks ögon). Hoppas jag får ett svar som inkluderar ämnen där dessa ämnesord då inte finns med och som är så många till antalet att de fullständigt pulveriserar mina träffar i sin ynklighet. Inte orimligt krav från min sida eller hur? Ämnesord, inte ord som ”och” givetvis.

      Något som kan övertyga mig om att media inte alls fokuserar på dessa ting (egalt vad ni själva tycker att ni fokuserar på är det ju det som syns som är det representativa).

      • Ditt påstående handlade om vad Humanisterna fokuserar på, inte media. Humanisterna talade t.ex. knappt alls om biblar i hotellrum (eftersom det precis som du säger är en icke-fråga) förrän en enskild medlem hamnade i radio om saken. Sedan blåses saken upp för att folk tycker att GUUUD VAD DUMMA HUMANISTERNA ÄR SOM FOKUSERAR PÅ ICKE-FRÅGOR. Något du nu själv gör dig skyldig till att späda på. Humanisternas officiella representanter försöker diskutera långt viktigare saker, medan belackarna försöker få det till att våran viktigaste fråga är skolavslutningar i kyrkan = värre än tortyr.

      • (Därmed inte sagt att Humanisternas mediastrategi inte kunde bli bättre. Det är bara väldigt svårt att göra sig hörd som en sansad röst i samhällsdebatten när motståndarna inte är intresserad av en sansad debatt.)

    • Felicia: Nej jag talar om vad som sägs i mediala sammanhang. Både vad som sägs om humanisterna, men faktiskt även vad ni själva säger (insändare osv). Jag har inte sett något annat. Det är möjligt att ni säger massor av annat på era egna möten och träffar – men det är det som når ut som blir era sakfrågor vare sig ni vill det eller ej. Således måste man välja sina insändare/bloggposter/artiklar med mer finess.

      Tillhör man en organisation som vilar på en religionskritisk grund, så kommer man alltid att få massiv och hård kritik. Vilket innebär att man helt enkelt får hålla helt tyst om frågor man inte vill att media och elaka bloggare som mig ska ”förstora upp”.

      Vad använder ni för medium ut till folk? Jag räknar inte ev tidskrifter ni gör nu – dessa läses bara av medlemmar. Dvs välj med mycket större omsorg vad ni skriver om på bloggar och insändare – det är nämligen allt folk kan förväntas veta om er. Jag är ändå intresserad – och allt jag känner till är bloggarna Lindenfors och humanistbloggen, där det skrivs massor om skolavslutningar inte minst – (jag vet inte ens om det är officiellt det som sägs där). Finns det något annat?

Kommentera

