Som socialliberal ateist finns det inget att rösta på ju

Jag är ateist och förespråkar en fortsatt och även utökad sekularisering av samhället. Samhället behöver inte mer religiös påverkan, den behöver mindre. Då åsyftar jag inte de floskler som kristna och socialkonservativa talar om, nämligen ”kristna värderingar” och annat som i regel alltid inte bara inte alls är kristna värderingar, utan faktiskt sekulära humanistiska sådana. Visst finns det rötter i humanism i kristendomen, men med deras CV som idag snarare mer handlar om social kontroll av folk världen över och en enorm portion vetenskapsförakt är de inte rätt personer att skryta om sitt bidrag till en bättre värld.

Men det är inte det jag tänker på primärt i frågan heller. Nej det är det ”grepp” som kristendomen får om det offentliga jag inte kan acceptera sker med en sådan utveckling. Religion ska vara en privat fråga och staten skall endast ägna sig åt objektiv vetenskaplig skildring av religionen, inte ohämmad propaganda genom ceremonier och skolplaner där religionen ges undervisningsformer som inte direkt är kritiska. Nej staten skall aldrig någonsin ge en viss religion företräde framför andra. Det enda ideologiska styrelsesätt som möjliggör detta är den sekulära staten där staten förhåller sig neutral i alla religiösa frågor och religionen förblir och utökas som en privat fråga.

Jag kan verkligen inte för mitt liv tycka att KD är ett bra parti ideologiskt därför. Ett parti vars agenda mer eller mindre är socialkonservatism med kristna inslag (förvirrande likt SD faktiskt vilket i sig borde få folk att ta sig en funderare inom KD). Det är så oerhört besvärande för mig som röstat borgerlig (på alla partier, FP C och M) att dras även med KD. På köpet med t ex en röst på M får man då med KD, som trots att det inte är en maktfaktor ändå ges ministerposter och inflytande långt över vad det borde ha i alliansen sett till väljarstödet.

Det är slut med det för min del. Jag tänker inte ge alliansen fler röster i fler val tills de gör sig av med partiet som mer än något annat hyser kreationister, bibeldunkare, abortmotståndare, homofober och annat löst folk med värderingar och världsbild vars bäst-före-datum gick ut strax innan 1800-talets mitt. Det har föga betydelse att personer som Göran Hägglund är trevliga som personer, det parti de representerar är något helt annat. Jimmie Åkesson verkar också vara en trevlig prick, men det kvittar liksom. Det är det kosmetiska yttre som man inte ska lägga för stor vikt vid. Som när folk försvarar republikanerna med att Mitt Romney, en tillsynes helt ok person, för att vara republikan, troligen blir presidentkandidat. Det kvittar. Det är vad partiet har för samtida historia, visioner och väljare som är det viktiga.

Det finns enskilda frågor och personer inom ALLA partier som är bra. Det viktiga är därför att se till de större mönstren. Annars får man en politiskt naivitet som i princip påminner om när folk hyllar fascism för att både Mussolini och Hitler byggde upp starka stater med stark ekonomi ur vad som tidigare var fattigare länder.

Det är verkligen väldigt synd att Sverige inte har ett riktigt liberalt/socialliberalt parti utan unkna socialkonservativa inslag och de partier som har anständig politik i just den frågan dras antingen med att vara vänner med skräppartier eller har egna brister.

MP har förvisso rätt mycket av det liberala jag söker men dras med en rad saker jag i dagsläget (troligen) inte kan acceptera. PP (Piratpartiet) sitter öht inte i närheten av en riksdagsplats, är totalt otydliga i alla övriga frågor (hyser både kommunister och libertarianer i toppen, tjohej liksom) och är därför heller inget parti jag (troligen) tänker bemöda mig rösta på även om jag stöder dem i de frågor där de har en åsikt.

Om MP går i allians med M och M dumpar populistiska varghatar-C, moralkärringarna i pekfinger-FP och framförallt neanderthalarna i kreationist-KD så skulle den regeringen få min röst. PP får gärna också vara med i den regeringen. Men en sådan allians skulle aldrig bildas tyvärr.

4 thoughts on “Som socialliberal ateist finns det inget att rösta på ju

  1. Men finns det några kristna inslag längre? Jag trodde att det var ett menlöst och anonymt bihang till Det Nya Arbetarpartiet med Den Enda Vägens politik. Du vet de som drev igenom rösträtten och kämpade mot förtryck, orättvisor och apartheid…

    • Lol. Ja M har många bedrifter i sitt CV. 😀

      KD motionerar lite då och då för kristna saker och får ju med sig konservativa ur de större förbunden. Det plus att de ju faktiskt fått ministerpost gör dem inte helt maktlösa.

  2. Jag håller som bekant med dig i stort. Jag betraktar mig också som i huvudsak liberal, och känner mig lika hemlös, även om jag har en mer positiv syn på PP. Det intressanta här är att både liberaler och konservativa känner sig hemlösa. Jag har läst ett par konservativa bloggar ett tag, och det är slående hur helt parallell diskussionen om den partipolitiska hemlösheten är.

    • Fast att konservativa i Sverige känner sig hemlösa förstår jag inte. Du har massor med socialkonservativa inslag i S, V, M, KD, FP och C. Och SD är ju helt igenom konservativa. Är det sk plånboksliberaler du menar? Dvs socialkonservativa som skiter i alla friheter utom de ekonomiska? Ja där finns kanske inget som påminner om deras ideal här kanske.

Kommentera

