Skrota EU

Jag var med och röstade in Sverige i EU. Det var ett av mina första val i livet och jag ser fortfarande att med den tidens kända fakta så röstade jag rätt. Jag ansåg att EU var en bra stabilitetsfaktor för europeisk fred. Och att enat EU skulle kunna bli en stark maktfaktor mot asien och USA. Därtill skulle det stimulera ekonomin.

Det skulle visa sig att jag hade fel på i princip alla punkter men att det också är lätt att vara efterklok. Men det dröjde innan jag insåg det. Vi kan ju börja med den första anledningen till att jag, en gammal federalist och allt, började tappa förtroendet för EU.

Det började med att jag tappade respekten för just federalism. Jag började inse att EU är för stort och ekonomiskt och kulturellt varierande för att kunna styras på överstatlig federal nivå. Dvs federationen EU var ett teoretiskt ideal, men rent praktiskt troligen orealistiskt. Det var när jag såg hur otroligt korkade och obegåvade kommunalpolitiker kan vara som jag insåg hur korkat och obegåvat det är att önska att dessa får mer makt, staten mindre och EU mer än staten.

Sen för några år sen dök nästa irritationsmoment upp. EUs ovilja till öppenhet. Att medborgarna skall ha total insyn i arbetet ansåg jag som självklart. Men det var inte europeiskt ideal alls visade det sig.

Därefter ett riktigt varigt sår bildas. Kanske den värsta faktorn. Jag började irritera mig allt mer på att EUs budget (alltså våra skattepengar) går till jordbruksstöd, som mest handlar om att skydda ineffektiva jordbruk på kontinenten från en allt mer global ekonomis konkurrens. Något som skadar både europas konsumenter och tredje världens producenter. Bönder i Afrika som inte kan sälja sina grödor på marknaden till vettiga priser, för prisdumpade nästan gratis produkter för Europa konkurrerar.

Lägg därtill EUs ovilja att skydda svenska produkter, men samtidigt deras nitiskhet kring sydeuropeiska diton och jag började allt mer se EU som en intresseklubb för Italienska och Franska bönder. Inte helt oväntat är stödet för jordbrukssubventionerna enormt stora i dessa länder medan Sverige sen länge driver en linje om att försöka minska dem och ta väck dem helt tillslut. Den naturliga utvecklingen får inte ha sin gång och ineffektiva jordbruk ges andnöd för miljarder Euro varje år.

Sen när länder som Polen började synas mer i EU-arbetet kom nästa irritationsmoment. De ville smygkristna EU-apparaten med div lagtexter som skulle innehålla referenser till kristendom och ”kristen värdegrund”. Katolska troll vill sprida sina avdankade ideal om homofobi, anti p-piller, anti IVF, anti stamcellsforskning, anti evolutionsteori in i de politiska idealen som alla medlemsländer sen förväntas respektera – eller åtminstone inte längre skulle komma att kunna kritisera. Nej tack.

Sen då näst sist på listan över dödliga sjukdomar som tagit död på EU kom övervakningssamhället. Först hände inte så mycket i EU efter 9/11 2001, men allt eftersom har EU utvecklats till en knähund för amerikanska säkerhetsideal. Meningslösa ökade säkerhetskontroller i alla led som bara gjorde oss mindre fria, men inte mer trygga inrättades. Inte minst med Storbritanniens goda samvete. Detta ledde sen till ännu mer överstatliga idéer där europas medborgare skulle övervakas. Lagringsdirektivet inte minst, som Sverige (tack och lov) duckat rätt bra tillsvidare. Ett direktiv som innebar att privata intressenter, alltså vanliga företag, skulle kunna snoka på mina internetvanor och anmäla mig för en massa fiktiva brott. En slags privatpolis bildas som har större befogenheter och mindre ansvar än den vanliga. Datalagringsdirektivet var inget annat än en dolk i demokratins rättssystem. Det fick mig och flertalet insatta att rösta på piratpartiet (och inte pga att jag vill kunna piratkopiera fritt som de oinsatta fåntrattarna tror). Men därefter har tyvärr PP inte riktigt kunnat utvecklas och de kommer nog inte få min röst i nästa val.

Det sista och avgörande till att jag nu inte bara anser att Sverige absolut inte ska gå med i eurosamarbetet, men även faktiskt helt lämna EU är att vi nu ser att inga ideal som det målade upp stämmer. Europa har inte blivit stabilare (om man bortser från att Tyskland och Frankrike inte startat nytt krig mot varandra). Däremot EU låtit balkanbor slakta varandra obekymrat och rent allmänt varit extremt passiv i alla världens konflikter – t om de i vår närhet. Tvärtom har den inkompetens vi ser i länder som Grekland och att länder som Tyskland sen lovat pengar, men krävt beteendeändringar från Grekland i retur lett till att grekerna som tack kallar tyskar för nazister. Man ser Tyskland som en imperialistisk stat med dolda motiv som utsuger Grekland osv. Dvs eurosamarbetet leder till rätt eländiga konflikter mellan folk.

Därtill är eurosamarbetet inte bra för att som är ombord kan dras med. Har man inte samma politik i alla länder och samma syn på skatter, pensioner och budget rent allmänt så är det vansinnigt att dela ekonomi och valuta. Tack och lov är inte Sverige med i eurozonen, men vi riskerar ändå att dras med om fler länder faller.

Dags att sänka den ruttna skutan. Ta den gamle hunden bakom skjulet och skjuta den. Ge den gamle trotjänaren en sista insomningsspruta. Det funkar inte längre om det egentligen någonsin fungerade mer än som ett ideal snarare än något som konkret gjorde något bättre i Europa.

Helt enkelt lägga ner EU-projektet och låta alla länder som nu spenderar mer pengar än de har lära sig sköta sin ekonomi och inte förvänta sig att övriga EU ska komma med pengar och rädda dem.

Jag kan inte komma på en enda vettig anledning för oss svenskar att vara med som inte kan matchas av tio negativa. Eller rättelse, jag kan inte ens komma på en anledning att vara med som inte bara är idealism snarare än realpolitik.

Skrota nuvarande projekt och börja om från början med en helt ny plan. Nordeuropa kan så länge bilda en ny frihandelsallians utan några som helst bidragsystem. Sydeuropas bananrepubliker kan gå i skolan och lära sig grundläggande matte innan de får vara med.

5 thoughts on “Skrota EU

  1. Kan förstå att man ser negativt på de politiska delarna, men skulle man inte kunna skrota EU-parlamentet och så, och endast behålla de ekonomiska bitarna (fast utan gemensam valuta)? Ungefär som ett europeiskt NAFTA. Då skulle även de sydeuropeiska länderna kunna vara med. Det finns inte på kartan att Kanada och Mexiko ska hjälpa USA ut ur sitt budgetunderskott.

    Förövrigt komiskt att se hur vissa EU-anhängare (inte i Sverige vad jag märkt, men i andra länder) ser eurons problems som en konspiration av amerikanska ekonomer och investerare.

    Låt Grekland göra som företag som går i konkurs, dvs sälja ut några tillgångar. Finns säkert länder som vill köpa någon grekisk ö.

  2. He he, ord och inga visor minsann och ibland är det väldigt skönt när folk uttrycker sig i klartext.
    Håller med i allt du skriver.
    Jag kan dock slå mig för bröstet med att jag röstade nej till skiten och det med den huvudsakliga invändningen att EU var ett politiskt högerprojekt, där man genom diverse ränker och även överstatliga lagar på sikt vill ta ifrån oss den demokratiska möjligheten att välja en annan väg än den nyliberala.
    Dom farhågorna tycker jag också har besannats och blivit nästan övertydliga i just grekland, där som vanligt det arbetande folket skall betala överhetens inkompetens och utsvävningar.
    Själv hoppas jag verkligen att det grekiska folket gör uppror mot EU,s odemokratiska försök att tvinga dom ännu längre högerut, kastar ut sina idioter till politiker, lämnar EU och startar det säkert mycket mödosamma arbetet med att bygga upp sitt land från grunden igen, med demokrati och rättvisa som ledstjärnor.

    • Anders: Hej. Det är intressant att man kan vara emot EU, men av väldigt olika skäl rent ideologiskt. Själv har jag inget alls emot en liberal ekonomi (bara den är ansvarstagande – dvs jag är socialliberal – nej inte folkpartiet!).

      Vad jag däremot har allt emot är social konservatism och nationell protektionism (i bemärkelsen handelstullar). Jag vill gärna se en frihandelszon inom nordeuropa, så småningom över hela världen. Tullar skadar all ekonomi, inte minst de fattiga ländernas. EU blev ingen frihandelszon, det blev snarare ett fort med subventioner, kontroll och annat som inte gör världen bättre.

      • Ja själv blir jag nog mer och mer osäker på var jag står ju äldre jag blir, men just nu lutar jag åt att man kanske borde ha en betydligt flexiblare och mer dynamisk syn på politik och inte måla in sig själv i hörnet som annars verkar vara norm i dessa sammanhang.
        Jag tycker mig se att kapitalismen är oslagbar när det gäller att rycka upp fattiga och efterblivna länder, men ju högre utvecklingsnivå ett land får desto mer bromsar det privata ägandet fortsatt utveckling och det har hittills i världshistorien förr eller senare lett till byte av politisk linje.
        När företag blir så stora att dom beslut som fattas där berör hela kontinenter så gör sig behovet av planering utifrån behov påmint och när dom som jobbar i dom får allt mer kunskap och även mer administrativa uppgifter kommer ägandets makt sannolikt att ifrågasättas mer och mer, särskilt i kristider.
        Kriser och krig kan kanske utveckla vissa delar delar ekonomin, men totalt sett är dom förödande och världens makabra vapenproduktion är väl nästan enbart ett gigantiskt slöseri med resurser.
        Vad som tyvärr saknas är en hållbar teori för hur en planekonomi i ett modernt industriland skall fungera.
        Demokrati och yttrandefrihet har bevisligen även ekonomisk påverkan och måste utgöra hörnstolpar i en sådan, men det vi sett hittills har gått den motsatta vägen och dömts ut med full kraft av historien själv.
        Just nu ser inte jag någon politisk riktning som verkar anpassad till framtiden, men den kommer säkert att födas någon gång och då är jag övertygad om att planering efter både människors och naturens behov måste sättas långt högre än kortsiktiga marknadsintressen.

Kommentera

