Till försvar för rivningshotad kulturhistoria

I de flesta byar och samhällen i Skåne finns det kyrkor. I många fall handlar det om kyrkobyggnader som mer eller mindre oförändrat stått på platsen sen tidig svensk medeltid – kanske från samma århundrade som ”Sverige kristnades”, dvs 1000-talet (vilket ju är en förenkling av läget, men det tar vi i en annan diskussion).

Man kan tycka att de ivrigaste försvararna för kyrkornas existens borde vara de kristna, inte minst prästerskapet själva. Men det intressanta jag har märkt genom åren är att jag som ateist och kulturhistoriskt intresserad av kyrkor – och kristna – har ofta inte alls samma syn på respekten för byggnaden. När jag besöker en kyrka kan jag störa mig rejält på allt bjäfs som finns inne i den som oftast är omkring 100 år eller mindre i ålder. Mattor, tavlor, ombyggen, stolar och bord. Saker som ofta ställes över eller hänges framför äldre detaljer i kyrkan. Ofta är de riktigt gamla gravstenarna i kyrkogolvet dolda av fula sjuttitalsmattor som satts in för komfort för den åldrande skaran kyrkobesökare eller i förhoppningen att det skall locka nyfödda medlemmar att krypa runt oskadda.

De flesta aktiva kyrkor – dvs där besökstalet fortfarande är någorlunda stort är ofta extremt lika en märklig kombination av ålderdomshem, dagis och henna-kärrings-konstutställning. Ja ni vet, tanterna som har ateljé på österlen där de förverkligar sig själva och försöker se så alternativt bohemiska som bara alternativt bohemiska 30 och 40-talist-kärringar nu kan.

Den känslan.

När jag besöker en kyrka får jag således ofta flytta runt på en massa skräp för att kunna se det jag vill se – nämligen katolska väggmålningar och inte minst gravar i golvet där man ibland kan hitta runskrift. Ett besök i ett modernt kyrkorum ger mig därmed – på sin höjd – om platsen är skapat av en skicklig arkitekt, en ljum arkitektorisk upplevelse. Men oftast inte det heller. Oftast är moderna kyrkorum för mig själva kärnan i ordet sömn.

När jag då ser hur kristna resonerar kring sina kyrkobyggnader så blir jag inte förvånad. För dem handlar det om samtida funktion och inte kulturhistoria. Således skulle tomma medeltida byggen på landsbyggden primärt rivas framför mer välbesökta centralvärmesuppvärmda funkismonster. Just valet av vad som ska rivas visar allt i attitydskillnader mellan mig som kulturhistoriskt intresserad ateist och en funktionstänkande kristen.

Om vi går tillbaka till den skånska landsbyggden igen då. Överallt i varje by står ofta en gammal kyrka. Oftast är kyrkan det enda tydliga tecknet på att byn i fråga har legat där länge. Den enda tydliga markören på en gammal boplats med kontinuitet. Riv kyrkan och markören är borta och därmed också merparten av platsens historia. På platser som Gotland kan man genom kyrkorummets gravstenar följa allt från hedendomens runskrift till hansans närvaro till danska invasioner. En enorm kulturskatt.

Staten lägger pengar på så mycket skit inom kultur. Är det något den inte borde snåla in på att beskydda finansiellt dock så är det våra medeltida bebyggelse. Det är kanske möjligt att svenska staten borde tvångsinlösa kyrkorna från organisationen ”Svenska kyrkan” och ta över underhållet under RAA eller något. Det vore nog den bästa lösningen.

2 thoughts on “Till försvar för rivningshotad kulturhistoria

  1. Håller med till 101 % i allt du skriver!!!

    Modern arkitektur är extremt tråkig och sömnframkallande. Ge mig åtminstone riktigt vräkiga kyrkor såsom de byggdes senast under Oscar II’s era, t.ex. Sankt Pauli och Sankt Johannes kyrkor i Malmö. Riktigt episka katedraler med tusentals konstdetaljer på insidan och utsidan!

    Jag tycker inte att man skulle behöva ”spränga kyrkor” som herr Hammar skriver i länken. Låter obehagligt. Det är sånt som islamisterna i Egypten sysslar med eller bolsjevikerna i Sovjet. Kyrkorna skulle som sagt kunna tas över av RÄA, säljas eller hyras ut. Och de som köper eller hyr de gamla kyrkorna skall såklart vara förpliktigade att inte utföra alltför stora ingrepp i inredningen eller planlösningen, t.ex. bygga ett kök på nån 1500-tals historisk adelsmans grav eller måla över medeltida väggmålningar i nån ful modefärg.

    Kyrkobyggnaderna borde kanske också endast säljas eller hyras ut till andra kristna kyrkor. Ett lokalt exempel där jag bor i Olofström. En modern byggnad som tidigare tillhörde nån frikyrka men nuförtiden är ett serbiskt-ortodoxt kloster! Sälj eller hyr ut de gamla kyrkobyggnaderna till katoliker eller ortodoxa! De hamnar då i rätt händer. Historiskt och kontextuellt!🙂

Kommentera

