Var fan tog alla satanister vägen?

I tidernas begynnelse, dvs i slutet av 1990-talet då internets diskussionsforum var unga, fräcka och fortfarande fyllda av folk, dvs innan alla började blogga istället och skapa sig egna isolerade små åsiktsriken, så såg man ofta folk som kallade sig satanister diskutera hårt och vilt. De jobbade framförallt på hårt för att visa att satanism ”minsann” inte inte var det samma som djävulsdyrkan och att satan egentligen inte alls spelade roll.

Den här ateisten framförde många provocerande argument till dem där jag ifrågasatte deras ärlighet. Varför öht blanda in ordet satan om man inte tror att det finns något som heter så?

Hursomhelst. Jag undrar var fan alla satans satanister har tagit vägen idag? Nu hänger jag förvisso inte på forum längre, men jag tycker ändå att jag borde ha sprungit på dem någonstans. Men nej… Har inte sett en satanist på säkert 7-8 år. Vad har hänt? Innan trillade dem liksom över mig hela tiden.

Har jag missat något? Ska man behöva googla för att hitta er idag eller? Förr i tiden sökte satanisterna upp debatt. Det ingick liksom i deras livsfilosofi att provocera fram diskussion om religion och aktivt söka diskussion. Idag måste tydligen debatten söka upp satan?

5 thoughts on “Var fan tog alla satanister vägen?

  1. Jag tänkte säga Flashback, men det stämmer ju inte. Kan kanske finnas ett samband med att de inte figurerar i media lika mycket? Ingen uppmärksamhet.

    Inom musik, visst, men få har något med ideologi att göra. De som har med ideologi att göra är kopplade till http://www.templeoftheblacklight.net/main.html och liknande. Fast där är väl Satan relevant, så att säga.

    Men jag håller med dig. Finns ju knappt några aktiva nihilister heller. Folk brukade ju kalla sig det med, förut.

  2. Jag är förvisso inte Satanist. Men Satanismen handlar på sätt och vis om Satan men inte i den roll han har i kristendomen. Men det hela är ganska komplicerat för det finns så många varianter
    Många fria fantasier av rädda religiösa finns om vad det hela handlar om.
    Det lättaste är väl att läsa på http://www.religioustolerance.org/satanism.htm för att få en rättvisande bild. Funderar på att skaffa ”The Satanic Bible” för att få lite bättre inblick i vad det handlar om.

Kommentera

