Jag slutar

Man lägger ner en portion engagemang i något. Skriver saker, oftast från hjärtat. Bryr sig om saker helt enkelt. Och så är responsen mestadels negativ eller ännu värre: ingen alls. Det suger som känsla hur mycket man än försöker förbereda sig.

När man likt mig inte stryker någon medhårs i onödan, allra minst andra skeptiker, så kan man inte förvänta sig en massa vänskap i retur. Jag tror inget annat. Men jag överaskades nog ändå av ointresset och kylan som mötte mig efter att jag startade denna blogg där i princip nästan ingen av mina gamla bekanta i bloggsfären har uppmärksammat mig.

Jag tror inte jag var riktigt medveten om hur rigida vi ateister/humanister/skeptiker kan vara och att försöka påpeka fel i våra resonemang faktiskt inte går. Det uppenbarades för mig redan i början av den här bloggens leverne när jag utan större framgång i en större serie om kunskapens uppgång och fall försökte klargöra myten med hur kunskapen utvecklats i historien och att antiken inte alls var en lysande stjärna och medeltiden ett massivt mörker. Det är dock något som många ateister verkligen VILL tro på och då sitter det lika rotat som Allah i en taliban. Uppenbarligen.

Jag skäms verkligen för hur trångsynta till synes välutbildade ateister det finns som uttalar sig så okunnigt om historia och vetenskapsfilosofi ibland. Men det är inte det som är det stora problemet, utan det som stör mig mest är oviljan bland ateister att ta till sig att även ateister kan ha pseudovetenskapliga uppfattningar och framförallt vara rent ut sagt enfaldigt auktoritetstroende.

Jag tycker att både humanister i allmänhet och skeptiker i synnerhet tenderar att bete sig sekteristiskt på så sätt att man ska rätta sig i ledet eller mottaga deras kollektiva vrede. Det är egentligen inte så konstigt alls att många icke-skeptiker och icke-humanister och icke-ateister tycker att de organiserade krafterna inom dessa ting är osympatiska.

Inte nog med att de/vi kritiserar saker som ligger folk nära om hjärtat – beteendet man ser är också som en kollektiv arme av likasinnade drönare som placerar en och annan älskad figur på en tron. Dvs som en sekt med sina heliga figurer och ofelbara ledare som har tolkningsföreträde kring verkligheten.

Det här med att det alltså finns en god portion sanning i hur sekteristiskt beteendet humanister/skeptiker agerar efter besvärar mig bara mer och mer. Jag fnös åt det innan som tramsig kritik från stötta religiösa människor. Men jag börjar allt mer se att det finns en poäng i deras kritik. Jag prövade kritisera det i form av den här bloggen och möttes av en sorts ogillande som bara precis styrker mig i uppfattningen att något faktiskt är ruttet.

Och när detta kombineras med andra tankar, som att man som 30+ i ålder kanske borde ägna den kreativa kraft man lägger ner på bloggandet på mer positiva kreativa saker innan man hamnar på ålderdomshemmet som en bitter gubbe vid en ålder av 40, blir det mer och mer uppenbart för mig att jag borde byta fokus i livet.

Det är ju inte det att jag inte kommer vilja beklaga mig över dumheter, religion och pseudovetenskap i framtiden. Men kombinationen av faktorer som jag nämnt får mig ändå att vilja ta en ordentlig paus från den här sortens beklagelse-skrivande eftersom jag allt mer ser vad utomstående till det hela ser och att jag då själv inte riktigt längre vet vad som är så positivt med det för mig. Men anledningarna till att jag vill sluta skriva här på dett sätt är många.

Guilt by association. Strider man inte kan vinna mot tjockskalliga fiender och likasinnade. Bristen på seriösa intellektuella utmaningar (mycket är repetition). Dålig respons från läsare. Risken för hälsan av att hela tiden skriva och tänka på negativa ting. Vilken sorts föredöme man är för andra egentligen. Bitterfittafaktorn. Skrivbordsgeneralsbeteendet.

Listan på anledningar till varför jag aldrig mer borde blogga kritiskt om saker är lång. Detta är studens påkomna argument.

Mitt skrivande kommer dock fortsätta och det är fullt möjligt att jag skriver om dessa planer här när jag vet vad det kommer handla om. Vi får se vad som händer och hur jag fortsätter mitt skrivande. Jag vet inte riktigt. Jag vet bara att det måste handla om mer positiva saker nu. En och annan ventilöppnare bland mina vänner på facebook lär vi dock få se även i fortsättningen. Jag tror inte jag kan stänga av ventilen tvärt utan att öppna den lite då och då.

Men jag slutar alltså idag med mitt bloggande korståg mot pseudovetenskap och dumhet. Tack för alla år som det har varit. Både på den här bloggen och på alla de föregående.

/Daniel aka Nihonshu, Terra Incognita, Geobastard och nu sist men inte minst Asebeia

8 thoughts on “Jag slutar

  1. Det var ju trist. Jag hade nämligen helt missat att du startat denna blogg sedan du avslutade Geobastard och har bara precis börjat följa den. En nyanserad ateistisk blogg som motvikt mot humanisternas blogg behövs dock. Du har helt rätt i det sektliknande tillstånd som råder hos vissa skeptiker. Personer med en svart-vit världsbild lider av trångsynthet oavsett om de heter Robertson eller Dawkins. Hoppas du hittar tillbaka till bloggosfären.

  2. Men detta är ju helt fasansfulla nyheter. Höjdpunkten på dagen var ju när man uppdaterade ditt fönster för att se om du skrivit något nytt. För även om mycket av de rent geologiska bitarna flög så pass långt över mitt huvud att de trots den höga hastigheten inte ens påverka hårstråna på mitt huvud, så tyckte jag de var intressanta.

  3. Nej, vad trist! Dina bloggar är alltid läsvärda och välskrivna, även när man inte håller med om innehållet. Jag har följt flera av dina bloggar och tycker mig varit med om detta förut, så kanske du återuppstår ännu en gång? Men din vana att byta namn och plats gör att det tar en tid att hitta dit igen..

  4. Tack för de snälla orden gott folk. Lovar att posta en länk här när jag skriver igen. Men det kommer inte bli i samma format eller om samma sorts ämne.

Kommentera

