Att ta tillbaka begreppet humanism från organisationen som stal det

Humanism finns i många former och med många skepnader. Vissa gemensamma åsikter finns i regel på ett filosofiskt plan. Men i realpolitiska tankar, som tex i diskussioner om frikyrkor så lämnar man den filosofiska allmänna diskussionen med gemensamma värderingar som alla humanister har för ren ideologi i specifika frågor. Då för man inte alls längre humanisters talan – utan bara precis organisationen ”humanisternas” talan.

En sak som stör mig allt mer med organisationen Humanisterna är därför att de så förmätet kallar sig just ”humanisterna”. Som om de förde alla humanisters talan på något sätt. Humanism är ju en livsfilosofi/ideologi – inte en organisation. De må tycka att de är goda representanter för humanismen, men det finns andra humanister där ute som inte håller med och vi är totalt överkörda.

Det är ju lite som om en specifik kristen organisation/kyrka skulle kalla sig just ”kristna” som namn och sen inte se problemet med att övriga kristna kanske inte uppskattar att bli sammanblandade.

Och även om det (kanske) inte är en medvetet lömsk handling så är det en konsekvens som ofta orsakar irriterande debatt för mig som humanist. Jag är ganska less på att behöva ägna tid och ord åt att förklara för andra att alla humanister i Sverige är inte alls medlemmar i just den specifika gruppen eller vänner av allt Christer Sturmark säger.

Det finns verkligen INGET på deras största offentliga forum som tydligt förklarar att de är en organisation bland andra – och inte representanter för alla humanister i landet. Tvärtom talas det mycket om ”vad vi humanister vill/tycker” i texterna istället. Dvs direkt kontraproduktivt till alla försök att lätta upp missförstånden. Jag kan inte tro annat än att de faktiskt anser sig föra talan för humanismen och att personer som mig är konstiga och gnälliga virriga virrpannor i deras ögon. Jag har inte skäl att tro annat.

Det här beteendet är något jag bara i princip sett hos en grupp människor tidigare och det är hos islamister som ofta förmätet i intervjuer för talan för ”vad vi muslimer vill/tycker” utan att alls ha alla eller ens många muslimers stöd. Något som ofta med all rätt upprör andra muslimer, framförallt mer liberala/moderata muslimer som inte delar islamisternas syn.

Jag ser organisationen humanisternas kidnappning av begreppet ”humanism” och ”humanister” som ett identiskt problem. Var vänlig och byt namn till något mer distinkt unikt namnmässigt för ni äger inte rätten till begreppet humanister. Vi lever idag i en individualistisk värld där man inte kan ta anspråk på att föra talan för alla i en ideologi. Ska det vara så svårt att respektera?

För som det är nu tvingas jag ofta strunta i att ge mig själv identiteten humanist när jag presenterar mig för folk eftersom missförstånd och en stor portion otrevlig guilt by association då direkt uppstår som jag gärna klarar mig utan.

Det är liksom inte jag som ska behöva förtydliga mig och min identitet – det är ju ni som ska göra det som medlemmar i en specifik organisation så ATT man just kan skilja på vad som är organisationen och vad som är filosofin.

3 thoughts on “Att ta tillbaka begreppet humanism från organisationen som stal det

  1. Det verkar handla om vem som hörs och syns mest och har något att säga. Det har nog större betydelse än ordet. Var och en måste tala i sin sak, göra sin stämma hörd. Budskapet är det viktiga, inte formen eller vad man kallar sig.

  2. Gör du inte lite väl stor grej av det? Det är ju helt enkelt en organisation för humanister, ingen påstår väl att alla humanister är medlemmar? Liksom ingen påstår att alla kristna är kristdemokrater. Dessutom, bortsett från friskolefrågan ser jag inte hur dina åsikter skiljer sig från Humanisternas.

    Är själv inte medlem i Humanisterna.

    • Det är många jag möter i debatt som blandar samman humanisterna med humanister jo. Typ 99%

      Om det sen är en ”stor grej” eller inte ligger ju i betraktarens ögon. Jämfört med 10 000 döda japaner i en tzunami är det givetvis inte en stor grej.

Kommentera

