Våld i religiösa texter (del 2)

Del 2. Den historiska kontexten.

Ibland möter man på en sorts argument som man mest blir förbryllad över. Häromdagen såg jag följande svar i ett forum i en diskussion om våld i religionstexter:

Det finns ofta bra förklaringar till varför det finns hemska citat i vissa skrifter.
Genom att ha en historisk syn, dvs. att genom vetenskap ta reda på bakgrunden till citatet, får man en mer nyanserad bild.

Det här är ett klockrent exempel på hur personen i fråga blandar samman äpplen och apelsiner och i slutändan står med en juice som inte är drickbar. För om du verkligen bemöter bibeln eller koranen vetenskapligt så kan du för det första inte ducka för hur mycket våld texterna innehåller. Så om det är frågan om ett mer nyanserat bild av våldet så stämmer det inte att det skulle försvinna med en objektiv vetenskaplig analys. Våldet blir tämligen mer påtagligt ju nogrannare man läser.

Och så har vi ju det där med kontexten. Det är nämligen så att med en ”historisk syn” så ser man i vilka sammanhang texterna skrevs i och det är i samhällen som inte har vårt moderna synsätt på mänskliga friheter och rättigheter. Helt enkelt mycket brutala och auktoritära samhällen. Den historiska kontexten för Koranen och Bibeln är alltså att de avspeglar sin samtids värderingar, vardag och politik. I GTs fall det judiska folkets identitet och kamp. I Koranens fall det arabiska folkets dito. DET är den historiska kontexten. Inget annat.

Men framförallt: det ursäktar inte texterna. De blir liksom inte utan detta innehåll bara för att vi förstår varför innehållet finns där. Det har ingen betydelse hur mycket av den antika verkligheten vi än applicerar som förklaring på antika texter – när de fungerar som rättesnöre för miljarder människor än idag så fungerar även antik moral (eller brist på den) som rättesnöre än idag.

Att en text är gammal är en förklaring på varför den är som den är. Inte en ursäkt.

Den nyanserade bilden är alltså att när vi skalar väck allt extremt påhitt om att texterna skulle vara bra moraliska rättesnören och istället ser på vilka våldsbejakande texter det är, och den historiska kontexten som de skrevs i, så blir det ännu mer viktigt för en person med vetenskapligt synsätt att vilja motarbeta religionernas makt över samhället.

Det här är antika texter med antik moral som har sina rötter i patriarkala auktoritära bronsålderskulturer som försöker skapa sig en identitet – det är den rena vetenskapliga ocensurerade sanningen om den historiska kontexten. Vinnarnas texter helt enkelt. För vi har inte förlorarnas texter. De folk som i dessa texter beskrivs som fiender till den sanna läran och som allt som oftast blev offer för uppmaningar om våld (kaananiter, fariseer osv). GT listar flertalet folk som exempel på folk som skulle utrotas. Koranen listar inte sina offer på samma sätt – men idag bortglömda förislamiska kulturer över hela nordafrika och mellanöstern talar sitt tydliga språk om den historiska kontexten för även den texten.

Den ”nyanserade bild” som personen likt den ovan talar om är en censurerad bild som först har fått gå igenom åsiktsfiltret där allt ska framställas som så positivt som möjligt.

Inget annat.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s