Islamofobi (Del 2)

För att kunna fortsätta en diskussion om islamofobi från mitt föregående inlägg så gäller det ju att förklara vissa saker som borde vara självklara men som inte är det.

Islam är en religion precis som kristendomen är en religion precis som hinduism är en religion. Religioner är tankesätt och regelverk som påverkar miljarder människor jorden över i sin vardag. Väldigt få kommer undan att komma i kontakt med dem faktiskt. Att inte någonson ha hört talas om Jesus eller Muhammed är det nog bara ett och annat isolerat folk i Sydamerikas djungler som kan skryta om idag .

Det är dock inte bara anhängarna till en religion som får ta konsekvenserna av religionens lära och dess anhängares ideer. Det är alla andra som också lever i dess närhet och det är det som är det viktiga med all religionskritik. Religioner påverkar alla. Således måste alla få säga vad de vill om saken.

Men när jag protesterar mot hur en religion som islam de facto påverkar inte bara muslimer, utan både kristna, ateister och hinduer så gör jag mig skyldig till fenomenet islamofobi. Det har som jag redan påpekat ingen betydelse hur jag formulerar mig. Förr eller senare kommer jag få höra det. Bara att jag öht kritiserar islam räcker för många.

Det här kan man sätta i perspektiv. Det är i regel så att samma vänsterextremister som ropar islamofobi ytterst sällan uttalar sig om osakliga och fördomsfulla angrepp på kristna och judar.

Helt enkelt för att islam alltid har mer varit på marxismens sida medans judendom och kristendom liksställs med något som mer hör till den för dem så förhatliga västerländska kapitalistiska sfären.

Den här alliansen är väldigt uppenbar och också väldigt osympatisk eftersom det gör att folk till extremvänsterns håll inte alls kan se sakligt på religionerna eller kritik av religionerna. De har tagit på sig att oavsett vad vara muslimernas beskyddare mot en elak kolonialistisk och kapitalistisk västvärld. Det är en ohelig allians rent värderingsmässigt eftersom kommunister i regel aldrig skulle få predika kommunism i en muslimsk teokrati, men de får ändå äktenskapet att fungera eftersom islamisterna är nöjda med allt stöd de kan få.

Det har föga betydelse för muslimernas självutnämnda försvarare att muslimerna är 1.2 miljarder och sitter på mer olja än det finns sten i småland – dessa 1.2 miljarder människorna är det alltid allra mest synd om.

Personligen tycker jag inte direkt synd om någon. Varken kristna, judar eller muslimer. De har nämligen alla tillsammans något som jag som ateist inte tycker om: En avdankad gammal religion som påverkar fler än anhängarna.

Man tycker att kommunister, med sitt arv från Marx borde uppskatta tanken på en mer religionsfri värld, men tydligen inte om det handlar om muslimer. Just deras religion får vi inte ifrågasätta. 20 miljoner judar är ett enormt problem, värdigt hyllmetrar av analyser om hur elaka de är numera, medans 1.2 miljarder muslimer alltid är ett offer.

Där klämmer också skon som allra mest för mig. Att jag alltså inte som ateist ska respekteras, eller judar, eller kristna, medans muslimers religion ska!

Dessa muslimer har trots allt ur mitt ateistiska perspektiv en precis lika irrationell tro som kristna. Det finns inget med den som är mer kompatibel med min ateistiska naturalistiska världsbild. Tvärtom är den snarare på många punkter sämre eftersom den inte har förändrats och moderniserats öht så som kristendomen trots allt har. Jag tycker heller inte om många av de värderingar som den hyser om ”rätt och fel”. På det stora hela är koranen precis som gamla testamentet – en bok fylld med arga och våldsamma uppmaningar från en liten bitter stamgud från öknen. Det märks så väl att den är en produkt av en annan tid.

Problemet är ju att så många muslimer vill att den här gamla tiden ska återskapas. Att allt bara vore bättre om världen blev lite mer muslimsk. Det ska de såklart få tro – men inte ifred eftersom det är en åsikt som innebär att jag som ateist ska få ge avkall på min utopi: En mer sekulär värld.

Jag vill kunna diskutera detta fritt. Bemöta skitsnacket om hur bra allt är med islam – för jag håller inte med och det är inte en åsikt som handlar om okunskap från min sida – utan en åsikt helt baserad på att jag har andra värderingar!

Jag kan lista enorma mängder med citat från koranen och hadither med innehåll jag inte tycker är bra. Saker som är direkt omoraliska enligt mina humanistiska ideal. Jag tycker framförallt att det åtminstone ska få vara min tveklösa rättighet att kritisera religionen Islam så som jag ger kristendomen kängor. Den ska inte placeras på en piedestal under förevändning att att det är en stackars utsatt minoritet som inte ska behöva utstå mer skit. Vi talar inte om en liten minoritet nu där sådan kritik är befogad. Vi lever i en global värld där den globala religionen islam ska bemötas ur ett globalt perspektiv.

Det finns gott om små isolerade religioner och sekter världen över som har läror och ideer som jag finner mycket värre än de som finns i islam. Anledningen till att jag vill kunna vara ocensurerad i min kritik av just islam är att dessa små religioner inte på något sätt kan påverka min eller andras vardag och de ropar heller inte efter censur. Islam påverkar däremot min vardag. Likaså är det just anhängare och supportrar till islam som kräver censur. Visst, islam påverkar inte så mycket vardagen för mig, men för många miljoner ickemuslimer som lever i muslimska länder gör den det och jag hjälper gärna till att föra deras talan då de inte får lov. Religionsfriheten är extremt begränsad i de flesta länder där islam dominerar.

Islam är en enorm världsreligion (med total makt i vissa länder) och ska därför precis som alla andra giganter aldrig kunna gömma sig för kritik. Det är en religiös supermakt precis som katolicismen är.

Jag ska aldrig behöva acceptera att någon kallar mig islamofob när jag kritiserar en vers eller rad ur en hadith eller ur Koranen när kritiserar något så demografiskt och politiskt stort som Islam. Det är fanimig patetiskt att framställa islam som ett offer. Det är ett hån mot världens alla riktiga offer. Framförallt måste jag kunna få lov att kritisera läran islam utan att muslimer ska ta det personligt som om jag precis våldfört mig på deras faster.

Det finns liksom ingen proportion alls i kraven på respekt för islam och muslimer och deras situation. Alla vill vara ett offer, ateister är inte bättre, men det börjar bli lite väl tjatigt att muslimer ska kunna säga att deras religion är off limits för kritik på basis av att det är synd om dem.

Det där med att ropa islamofobi måste exponeras för vad det är: Ett fult unket retoriskt trick för att stävja kritik.

4 thoughts on “Islamofobi (Del 2)

  1. Det är konstigt hur kritik kan kopplas till en fobi, och varför just kritik till islam skulle vara en fobi när kritik mot religion i sig inte är det.
    När jag har skrivit blogginlägg som visar att jag är emot främlingsfientlighet så brukar det vara åtminstone en som kommenterar, samma om jag skulle kritisera religioner i överlag. När jag riktar in mej på just islam är det dock ingen som vågar säga vad den tycker, varken för-eller motargument får jag ta del av. vad betyder det? att folk inte vågar kritisera islam? är inte det en fobi om något?

    • Jempa: Men rädslan för konsekvenserna om man upprör en muslim är ju inte en fobi – den är ju konkret. Det är ju farligt att kritisera Islam om fel person lyssnar.

  2. ja en rädsla/fobi för att kritisera islam. Jag tycker iaf att man ska kunna ifrågasätta islam som religion, däremot behöver man ju inte gå på så hårt med att anklaga eller dra alla muslimer över en och samma kant, alla utövar ändå religionen olika, precis som att alla kristna inte är homofober.

  3. Ping: Våld i Koranen | Asebeia

Kommentera

