Ovetenskapligheter kring maghälsa

Min vän.

Nu blir det lite personliga erfarenheter och betraktelser kring magproblem. Blunda den som tycker sånt är äckligt eller ointressant.

Överallt finns de där, produkter med ”snälla bakterier” som det heter på dagisspråk. Bakterier som hjälper magen. Studier visar dock att det är skillnad på teori och verklighet. För att probiotikan öht ska nå dina tarmar och lugna dem där med att dominera den befintliga kanske inte helt fungerande tarmfloran så måste de överleva vägen dit.

Nya studier visar att de gör de inte i regel. Kanske inte så konstigt då att jag öht inte alls märker av att de välkända produkterna med namnet Proviva skulle göra min mage lugnare. Nu förstår jag alltså varför.

Som en med IBS-problem har jag rätt lång erfarenhet vad som faktiskt funkar på mig eller inte och att läkare säger att folk med IBS i regel själva vet vad som funkar för dem individuellt. Jag kan inte tala för att det gäller alla, men jag tycker mig ändå börja begripa en del om vad som ställer till det för magen och inte.

Proviva och liknande söta probiotikaprodukter är verkningslösa. Troligen för att det dels är allt för små mängder bakterier som överlever, dels för att det innehåller socker. Socker är en katastrof för en orolig mage och triggar igång bakteriernas gasproduktion rejält. Det märks att proviva och liknande söta produkter inte riktar sig till folk med riktiga magproblem.

Fibrer? Det är raka antikuren för en person med min sorts IBS (det finns två huvudvarianter – en trög mage och en snabb – min är snabb). Äter jag fiberrik kost så blir jag otroligt körig i magen som följd. Så gissa vem som måste undvika alla dessa felaktiga goda råd hela tiden. Det är förvånande att väldigt många inte känner till att fibrer bara precis fungerar för tröga magar – och att alla magproblem faktiskt inte är tröghet. Tittar man på TV och alla produkter som de gör reklam för där så är 99% riktade till förstoppade pensionärer uppenbarligen. Trots att IBS i stressform är en folksjukdom med troligen hundratusentals drabbade.

Stärkelse? Ytterligare en favorit som i kombination med fett eller socker får min mage att explodera men där varje sak var för sig inte triggar något alls. Kokt potatis bra för magen? Glöm det om du vill ha en sås på samtidigt. Jag vet inte vad det är med kombinationen fett, socker och stärkelse, men det får min mage att göra egyptisk revolution på 5 minuter. Jag känner det under tiden jag äter i princip. Jag överdriver inte.

Lök, vitlök, bönor, starka kryddor? Alla fis-klassiker för de flesta människor. För mig då med hyperaktiv mage så är effekten en katastrof. Fisa  hela dagen efter bönsoppan? Jag fiser 1 minut efter första tuggan. Fundera på hur kul det är du som tycker du har bekymmer med dessa produkter…

Motion? Det påstås att stillasittande och övervikt leder till magproblem. Men jag kan utan att överdriva säga att de ggr jag har tagit mig i kragen och under några månader försökt gå ner i vikt just genom ökad motion – och lyckats så har min mage varit sanslöst mycket sämre (hur nu det kan vara möjligt). Min mage är som bäst när jag får ta det lugnt och sitta i soffan och titta på TV. Psykosomatiskt möjligen. Javisst. Men det har ingen betydelse för hur eländig krämpan är att den påverkas av sinnet också. Det kvittar hur mycket jag än ser fram emot en promenad i löpslingan – min mage mår sämre därefter. Det är möjligt att flera års träning och nedgång i vikt skulle ändra på saken – men påståendet att motion i sig skulle förbättra för alla är iaf ren jävla generaliserad lögn.

Faktum är att har man IBS som jag så kan jag inte lita på någon produkt alls i matväg. Eller något råd. Allt kan ge mig mer problem istället eftersom råden oftast riktas till folk med trög mage – vissa saker givetvis lite mer än andra – men det jobbiga i kråksången är att det är kombinationer som oftast triggar problemen allra mest. Och det är därför som det i regel tar en hel livslängd att bemästra dieten. Jag gör det inte alls ännu. Jag upptäcker nya problemkombinationer hela tiden. Det blir inte heller lättare av att IBS delvis påverkas av psyket. Dvs hur kan känner mig (eller hur min mage är stressad av mitt psyke – det kan ske helt omedvetet trots att jag är ko-lugn) påverkar resultatet.

Jag har upptäckt en produkt på marknaden som funkar för mig i 99 fall av 100 och det är Arlas yogurt Dofilus (i ren form, utan smak och socker!). Anledningen till att den funkar tillskillnad från annan probiotika är att den ju innehåller i storleksordningen fem ggr så mycket probiotika per volymprocent (har jag fått höra iaf, sen om det stämmer vet jag inte) och inte är söt. Jag var rätt så skeptisk när jag skulle testa den första ggn, allt annat var ju verkningslöst – men den här rackaren lugnar faktiskt min mage.

Det bär mig emot att lita på personliga råd framför vetenskapen i frågor. Men i det här fallet kan jag göra det eftersom de vetenskapliga råden är just att IBS regleras bäst individuellt och att generaliserade råd faktiskt sällan hjälper. I slutändan kvittar det ju vad teorin säger om allt vad gäller maghälsa – hjälper det för individen så hjälper det och det är ju det man vill nå.

Kommentera

