BMI är vår tids frenologi

BMI 37. Fetma. Förvisso ett ytterlighetsexempel på en människa som avviker, men du behöver inte många kilo extra muskler eller lite mer kompakt kroppsbyggnad för att BMI ska kategorisera dig som sjuklig enligt svensk sjukvård.

Man ska inte sticka under stolen med att grav övervikt och fetma är onyttigt. Det är kopplat till många sjukdomar. Det är inte det uppenbara jag talar om nu.

Nej nu handlar det om vanliga människor. Som får höra att ditten och datten med avvikelser på BMI är farligt för vår hälsa när de besöker läkare. Man har ont i huvudet och läkaren vill kolla ens BMI. Det stora problemet är hur man i svensk sjukvård bedömer övervikt helt enkelt. Man generaliserar och man hittar på och det har blivt ett bekvämt sätt att korta i köer och skylla på medans kroppen läker ut en krämpa ändå. Plus att om någon är överviktig så är det goda odds för att personen också kanske inte motionerar och därmed skulle må bra av mer motion – egalt personens vikt före och efter motionen har verkat och tagit bort ohälsotillståndet.

Nu har som tur var en del seriösa forskare börjat tröttna på det hela. Att man så lättvindigt använder sig av BMI för att bedöma folks allmänna hälsotillstånd är totalt ovetenskapligt. Det är i klass med att bedöma folks hälsa genom att studera deras aura eller irisstatus. Det är som att mäta IQ genom att studera huvudformen.

Det handlar då inte bara om att övervikt i sig i svensk sjukvård är överskattat som förklaringsmodell – och gravt missbrukat som utsållningsmetod. För tex används olika siffror på helt olika sätt i olika landsting – ofta i sammanhang där övervikt inte ens är en hälsofaktor – som tex kring IVF. IVF hos landstinget bekostas endast om man har ett BMI under 30 (35 i vissa landsting). Någon motivering till varför BMI blandas in i frågan om IVF finns inte – helt enkelt för ens vikt påverkar öht inte ens förmåga att bli gravid med IVF. Man har här blandat samman äpplen och päron. Vanlig fertilitetsförmåga kan lite vagt kopplas till ens kroppsvikt – och där kan fetma göra det svårare då fetman kan påverka kvinnans hormoner och därmed saker som ägglossning.

Men för IVF kvittar det, för här sköts allt manuellt och hormonerna regleras. Här är BMI inte alls en faktor. Men det är ett utmärkt sätt att korta ner vårdköer till dyra behandlingar.

Kroppsvikt via BMI är väldigt värdelöst som mätmetod. Det tar inte alls hänsyn till hur man är byggd. Folk med korta ben och lång överkropp eller stora muskler eller bara stor bröstkorg osv har alla en fysiologi som inte gör BMIresultatet rimligt. Och faktum är att de flesta människor inte alls är byggda som normalmänniskan. Den är ett fantasigenomsnitt.

Nu för tiden är jag tveklöst fet. Väger mina 129 kg och har fått ont i en fot som ett tveklöst resultat av detta. Men annat var det förr. Jag tränade rätt så hårt en gång på 90talet. Tog mig ner från 107 till 90 på 2 månader. Jag hade faktiskt inte mycket hull alls på kroppen när jag nådde 90. Men jag skulle med mina 180 cm ändå räknas som överviktig. Jag skulle väga någonstans mellan 75 och 85 om BMI fick bestämma.

Det här stör mig. Mycket. Och då är jag ändå inte alls i närheten av att diskrimineras av BMI som vissa andra är.

Människor är olika och har olika kroppsbyggnad. BMI tar inte hänsyn till detta (det tar framförallt inte hänsyn till kroppsfett vs BMI!)

Det hade väl varit befogat med BMI-fascism inom sjukvården om det var så enkelt att övervikt=ohälsa. Studier visar att folk som klassas som överviktiga har samma hälsa i alla läger som de som klassas som normalviktiga. Det finns t om studier som visar att de som befinner sig i överviktsspektrat mår bättre än de som befinner sig i övre underviktsspektrat.

BMI kan alltså varken visa om man är fet eller om man är frisk eller hur bra medicinska åtgärder som tex IVF ska fungera. Det är därför meningslöst av tre skäl och skapar troligen mycket mer olycka än det hjälper någon. Det gör att läkare inte på riktigt kontrollerar hur folk mår. De mäter och väger och ställer sen en diagnos. Det är faktiskt absurt.

Det är vår tids frenologi där utredningen mellan orsak och samband inte riktigt har fungerat. Alls.

Aftonbladet. Wiki JAMA PMed

4 thoughts on “BMI är vår tids frenologi

  1. Apropå BMI och fetma vill jag rekommendera den här bloggposten av läkaren och skeptikern Steven Novella:

    http://theness.com/neurologicablog/?p=2676

    Hans huvudpoäng är nu inte BMI i sig, men han för en en diskussion om det som bakgrund. Slutsatsen är ungefär att BMI förvisso är ett trubbigt instrument, men inte värdelöst bara därför. För de flesta människor svarar BMI ganska väl mot kroppsfett. Sedan är det givetvis en separat diskussion hur mycket kroppsfett som har vilka hälsokonsekvenser.

    • Jag vet inte om jag håller med dig att det där var så bra försvar för BMI. Han påvisar ju inga direkta fakta som styrker påståendet att det stämmer bra för de flesta. Det blir ju hans bevisbörda också.

      Och det att han talar om förnekelse kring fetmans problem i samma andetag som han diskuterar övervikt och sen även slänger in en association till klimatskepticism får mig inte direkt att känna tilltro kring objektiviteten.

      • Novella refererar så vitt jag kan se till en studie, vilket givetvis inte är tillräckligt för en grundlig argumentation för att BMI är bra för de allra flesta. Däremot är det väl bara att fråga honom efter ytterligare källor, eller mer fullständiga redogörelser.

        Ditt problem med parallellen till globaluppvärmingsförnekarna förstår jag inte alls. Hans poäng i bloggposten är ju att visa på gemensamma mekanismer mellan dem som förnekar grundläggande resultat om klimatet med grundläggande fakta om den växande fetman (d.v.s. som påstår att trenden mot allt fler överviktiga och feta inte alls existerar).

      • Dr M: mitt problem blir guilt by association mellan kritik av BMI och klimatskeptiker. att man inte ska kunna diskutera fel med bmi i förhållande till övervikt utan att klumpas samman med de 300kgsbjässar som förnekar att deras övervikt existerar eller är ett problem. De kan jag förstå att han tycker är tokiga så somn vissa klimatskeptiker är, men det är inte ok så generaliserat som han uttrycker sig.

Kommentera

