Slöjor, skägg och frihet

Kan man hamra in integration? Ja det kan man säkert till viss del. Men jag är inte så säker på att div regler och förbud för religiösa symboler är vägen alla ggr.

Det har föga betydelse ifall en kvinna inte begriper att hon faktiskt har blivit indiktrinerad i att bära slöjor eller burkor ”frivilligt”. Hon är vuxen och hon ska ha rätt till sitt val även om det inte är mer än skenbart fritt.

Jag tror det är mycket bättre att konfrontera frivillighetsaspekten och att belysa hur patriarkalisk religionen är, än att förbjuda något. Förbud tenderar att skapa martyrer.

UPS sparkar en muslimsk man för att denne inte ville raka av sig sitt skägg. Det är däremot en annan sak även om skägget där är en symbol det med och UPS har knappast integration i åsyfte med sina regler. UPS är ett privat företag och de ska ha rätt att ha nästan vilka regler som de vill (så länge det tydligt framgår vid anställningsintervjun). Det är trots allt frivilligt att söka jobb där (eller ja, nästan, med tanke på hur svårt det är för invandrare att få jobb och att AF knappast låter dig få akassa om du vägrar söka jobb där så är ju frivilligheten inte direkt perfekt).

Jag skulle aldrig söka jobb på ett ställe som har regler som inkräktar på mig som person. Som av rent egna estetiska skäl har synpunkter på hur jag ser ut tex. Praktiska kläder är en sak, men rent estetiska utseenderegler passar inte mig för jag vet vad dessa regler symboliserar för människouppfattning och kan inte acceptera dessa ideal.

Kommentera

