Besserwisserism

Min erfarenhet är att min största svaghet som debattör på nätet är att jag inte är snäll nog. Jag får ofta höra att ”jag nog skulle få lite mer gehör om jag bara tonade ner mig lite”.En snällare version av ”du skulle behöva vara lite mindre av en besserwisser”.

Jag är inte så säker på att det stämmer dock. Jag är rätt så säker på att det dräller av situationer där hårda säkra ord tar bättre än snälla. De kan gräva sig in under skinnet och mala sakta vilket ”men vad tror du om det här”-sättet att diskutera inte kan. Det tror jag iaf. Jag är långt ifrån säker givetvis. Jag är alltid ödmjuk kring frågor där jag inte är helt säker. Vad trodde ni?😉

Rent allmänt är det lite av ett religiöst mantra det där med snällhet. Det är också arrogant och högfärdigt. Varför ska jag tala snällt till någon om det enda jag känner till om personen är något negativt? Har någon slagit till mig, så tänker jag inte vända andra kinden till, för det är nämligen så att utanför sagornas värld, utanför illusionernas kosmos där människor är gudomliga skapelser, så dräller det av folk som slår igen och igen. Folk som först lyssnar när de själva inte längre kan slå. Avdelningen våldsamma metaforer.

Om jag fick en femma för varje gång någon inleder ett samtal på nätet med mig med att säga något korkat eller förolämpande om mig, eller bara vara allmänt jävla dryg, och sen blir putt när jag ger ton på samma sätt så vore jag miljonär.

Det här kommer tillbaka till en gammal favorit för mig. Nämligen folk som kallar andra för besserwisser. Vilket händer mig rätt ofta. Att jag är besserwisser är som att kalla mig skäggig. Stoppa pressarna. Säg något jag inte redan visste.

Vad som däremot är dolt i dunkel är många av dessa människors bristande självinsikt kring sin egen attityd. För det är i ärlighetens namn så att nästan alla de som känner ett behov av att kalla andra för besserwissrar gör så av två rätt så osmickrande skäl. Dels är de själva just besserwissrar, men utan insikt om det och dels är det så att väldigt många är väldigt ovana att få mothugg och då tar till det som ett avväpnande slut på diskussionen (ungefär som när man ropar islamofobi eller troll – diskussionen går ej att fortsätta).

Vissa är extremt vana vid att folk lyssnar på dem och att de aldrig konfronterar dem på riktigt i frågor. Och det här är heller ingen insikt som ökar med åldern. Det verkar som att antingen har man den, eller så har man inte den. Jag har stött på många högt skolade pensionärer som är väldigt vana vid att få tala i monologform till alla. Vem gillar inte att få tala ostört liksom, det gör jag med, det handlar liksom inte om det. Det handlar om att vara självmedveten kring det.

Det märks inte minst med de som då väldigt kvickt åberopar att man ska tala mer respektfullt till varandra. Snällhetsfascisterna som oftast själva är enorma besserwissrar, men som aldrig någonsin har konfronterats med detta.

Det är ju som så att de som kallar andra för besserwissrar uppenbarligen själva är väldigt stolta över hur ödmjuka de själva uppfattar sig kring sina egna kunskaper (eller bara jävligt omedvetna om något alls).

Jag skulle dra mig för att kalla någon för besserwisser eftersom jag just är väldigt självmedveten. För gör man det, då kliver man direkt in i en paradox där man ju blir mycket mindre ödmjuk kring sina kunskaper än den man precis kallade besserwisser.

Det krävs kanske en riktig ärrad besserwisser för att lägga märke till sånt här. Dvs inte de där korkade snällhetsfascisterna som inte alls har koll på sina besserwisseranlag. Helt enkelt för att de inte har rätt om något eftersom de i regel också är rätt så okunniga. Det är ju fullt möjligt att vara besserwisser och hopplöst okunnig på en och samma gång. Alla dessa som kallar folk för besserwissrar är i regel just sådana typer.

😛

Kommentera

