Det här med att vara lärare…

Ett mantra för sittande regering har varit det här med hur viktigt det är med behöriga lärare. Lärare som alltså kan sin sak (så som de som säger mantrat ser på saken).

Men ack så fel detta resonemang är. Bara för att du har en lärarexamen så blir du varken kunnig på ämnet du ska undervisa i eller nödvändigtvis en bra pedagog. 30 poäng i naturämnen och du får undervisa i det på grundskolan om jag inte minns helt fel. Du kan alltså ta två enklare introkurser och sen bli behörig.

Alla bra lärare jag har haft i livet med undantag för en gymnasielärare och en lågstadielärarinna har varit självlärda på lärarbiten.De har istället uppvisat ordentliga ämneskunskaper. Dvs de kan svara korrekt på frågor och utstrålar pålitlighet pga sin gedigna kompetens som doktorer i ämnet.

Ta bara ämnet geovetenskaper tex. Du kan undervisa i det som behörig lärare på grundskola och gymnasie TROTS att du inte har ett poäng i det. Du behöver inte ett enda litet sketet poäng i en geovetenskap för att undervisa i det i den mån det öht kläms in i andra ämnen som ”naturkunskap” eller kemi.

Kanske är det också den blinda tilltron till de behöriga lärarnas magiska förmågor som gör att elever idag inte kan ett skit om geovetenskaper. Jämför man med vilken nivå studenter i kemi och fysik börjar på när de fortsätter i samma ämnen på universitet så känns geovetenskapernas grundkurser patetiska. Och det är inte ämnets fel, det är för att de är tvugna att börja på en så basal nivå eftersom gymnasiet inte levererar studenter till geovetarutbildningarna som kan något i ämnena som innefattas i geovetenskaperna. Jag håller med professorerna i geovetenskapliga ämnen – det är dags att alla som går naturlinjer på gymnasiet får det i ett separat ämne – undervisat AV geovetare.

Satt precis och försökte hjälpa en yngre student på nätet som hade fått frågan: I en bit slipad granit kan du se tre mineral. Ett vitt, ett ljusrött och ett flakigt svart. Vad är det för mineral du ser

Gah! Så där kan man öht inte fråga kring geologi! Det vet alla som kan något kring geologi. Och där sitter jag och har skitsvårt att gissa på vad fan lärarskrället kan tänkas mena för mineral. Det är så uppenbart att den där naturläraren inte har tittat i en lärobok för geologi för det är typiskt på detta förenklade sätt som rena amatörer resonerar kring geologi. Och nej – du kan inte förenkla bergarter och mineral på det sättet. Jag vet, många tror det, men det går faktiskt inte. Det är som att be en pizzabagare identifiera den ”vita ingrediensen” i pizzan.. menas mjöl eller ost liksom? Är något mindre ett måste än det andra på en pizza? Nej.

Det talas även en massa om sjunkande kunskaper inom matematik i samhället. Kanske beror det på att de som undervisar i matematik inte nödvändigtvis alls är de bästa till att göra det. Min erfarenhet säger mig att de bästa pedagogerna på matte är de som förstår hur det fungerar i praktiska tillämpningar. Och det är det ingenjörerna som kan bättre än andra. Kan du inte levandegöra ämnet matte i verkligheten och göra det abstrakta konkret så är du dömd att misslyckas med att nå fram till andra än de promillen studenter som är naturbegåvningar i ämnet. Jag har inte haft en enda minsta duglig mattelärare under mitt liv. Således sitter jag här och är fortfarande urusel på det. Men jag har sett mästerliga pedagoger tala om det på TV, och förstått saker jag tidigare inte begripit. Således var det inte fel på mig. Utan på sättet man undervisar i matte.

Nej det är dags att dels reformera undervisningen i en rad ämnen och dels införa ämnet geovetenskap på gymnasiet. Och sluta älta mantrat om behöriga lärare som om det vore en lösning öht. En ingenjör i fysik kan verkligen inte mindre om matte och fysik än den vanlige läraren i ämnet – snarare är den troligen mycket mer kunnig i ämnet ”på riktigt”.

Appropå en riktig diskussion om behörighet. Det borde vara förbjudet för lärare att undervisa i ämnen som de inte har skrivit examinerad uppsats i – för att garantera någon form av lägstanivå på kunskaperna iaf. De här ”ha två olika ämnen”-regeln som innebär att folk blir lärare i allt möjligt samtidigt tror jag är förödande. Det vore mycket bättre om lärarna fokuserade på ett eller två som låg väldigt nära varandra. Dvs inga fler svenska-matte-lärare eller liknande. Ok om man är lärare i historia-samhällskunskap eller svenska-engelska eller matte-fysik. Men inte som det ser ut nu.

Advertisements

One thought on “Det här med att vara lärare…

  1. Oj, oj, oj… Sverige har de lärare vi betalat för. Det går inte att ställa alla dessa krav på lärare och sen ge dem den usla lönen och de usla arbetstiderna. Det går inte heller att utbilda massa lärare i ämneskunskap och sen ösa över dem massa arbetsuppgifter som självklart borde ligga på soc., polisen och föräldrarna.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s