Tänk så många dårar det finns som vill offra demokratin på hädelsens altare

Det är uppenbart när man läser Peter Weideruds artikel i Expressen att många fortfarande inte förstår vad yttrandefrihet handlar om. Det är ingen dogm som finns för sin egen skull. Jag åberopar inte den som viktig för att jag ogillar islam. Jag åberopar den som viktig för att den är viktig – helt på egen hand.

Jag tycker det är oerhört skrämmande att så många människor inte förstår varför det är viktigt. De vill liksom inte lyssna utan kallar oss som villkorslöst förespråkar den för ansvarslösa. Det är vårt fel att det nu finns terror och hot på svenska gator i julhandeln.

Resonemanget de för är så totalt befriat från insikt att man bara kan bli mörkrädd. Låt mig göra en analogi:

Om jag går ut i skogen och ser en björn – då gör jag det klokast i att inte provocera björnen. Annars kan jag råka illa ut. Alternativt: Om jag går ut  i skogen och ser en rådjursunge, så är jag hemsk om jag börjar sparka på den.

Ungefär så här resonerar Peter Weiderud med flera kring oss yttrandefrihetsfundamentalister. Man framställer muslimer som en kombination av farliga björnar som bara korkade provocerar och oskyldiga rådjursungar som bara svin angriper.

Felet är iaf tveklöst mitt, och inte djurets.

Denna egentligen smått rasistiska bild av muslimer som dess försvarare har är ju sorglig. För det första är muslimer inte några djur utan högre medvetande och förmåga att förstå saker. Jag förväntar mig och kräver att de ska kunna ta till sig resonemang. Det förväntar jag mig inte av björnen. För det andra är de inte alls några svaga små bambiungar. De tillhör en demografisk grupp i världen på 1.5 miljarder människor med makt över olja och stora naturresurser. Att likställa dem med en stackars liten utsatt grupp är bara enfaldigt. Vi har någonstans mellan 70 och 500 000 muslimer i det här landet, beroende på hur man räknar. Oavsett vad så är de ingen liten grupp utan inflytande på det sätt som Weiderud framställer dem.

Om muslimer faktiskt tex väljer att stå utanför samhället, isolerar sig och ej beblandar sig med andra, så som många bokstavstroende anser de bör bete sig så kommer de också till stor del själva vara skyldiga till integrationssvårigheterna. Jag är så jävla less på att svenskarna ska få skulden till att muslimer klumpar sammans sig i Rosengård osv. Vi gör ju inte annat än påbjuder dem att flytta ut i andra kommuner och områden, men utan framgång.

Nej det här att ge upp yttrandefriheten för att man kan stöta sig med folk, det är aldrig ok. Du stöter dig alltid med folk så fort du öht har en åsikt. T om frånvaron av åsikt kan stöta vissa. Det är alltså på inget sätt ett ideal.

Det är snarare ryggradslöst och integritetslöst att kräva att man alltid ger efter för hot. Det är faktiskt så jävla enkelt att muslimer, precis som alla andra får lära sig att vill de påverka regler och värderingar i sina nya länder, så ska det ske på demokratisk väg genom val. Och vill inte en majoritet av befolkningen i vårt land efter val ändra på något för att muslimer kräver det, så är det faktiskt inte mer konstigt än att då ska det inte ändras på heller.

Och vad ANDRA länders muslimer säger i frågan är TOTALT ointressant. Sverige är ett suveränt land och lyder inte under andra nationer (även om man ibland inte kan tro det när man ser hur ofta vi beter oss slätstruket).

I Sverige ska vi följa svensk lag och svenska värderingar (dvs respektera demokrati och yttrandefrihet). Den som väljer att göra annat inom gränserna ska också straffas därefter om man tar det så långt så att det blir ett lagbrott – oavsett om man är kines, libanes, svensk eller bolivian. Så jävla enkelt är det och det är märkligt att man inte ska få säga sånt här utan att div ryggradslösa idioter då ska kalla en rasist, sverigedemokrat osv.

Men om priset för att försvara demokrati och demokratiska värderingar är smädelser från obegåvade idioter, så tar jag det gärna.

Faktum är att den senaste tidens tragiska händelse i Sthlm på inget sätt har gjort att jag tycker mer illa om muslimer eller bombmannen personligen. Jag har varit förvånansvärt o-upprörd över dessa grupper. Vad som däremot har upprört mig väldigt mycket är den smygande våg av antidemokratiska åsikter som synts i media och i bloggosfären där skulden för bomben helt har lagts på oss svenskar själva. Det är smått chockerande så många antidemokrater vi har i vårt land – oavsett politiskt färg. Folk som  anser att vi får skylla oss själva för att vi hjälper afghaner och inte tystar Lars Vilks. Folk som alltså tycker att det är helt ok och acceptabelt att muslimer blir så arga över något att de får rätt att mörda oskyldiga. Kopplingen till kriget i Afghanistan må låta mest rimlig på pappret, tills man inser att det inte är afghaner som hotar och angriper oss – utan muslimer från andra länder som alltså på inget sätt alls för afghanernas talan.

Peter Weiderud har rätt till sin åsikt och att få säga den. En av demokratins och yttrandefrihetens eviga paradoxer är ju just att den tillåter även antidemokrater sprida antidemokratisk propaganda mot yttrandefriheten. Detta är helt ok. Men det är inte samma sak som att man måste tyst respektera vad som sägs utan att replikera.

Det är iaf bra att antidemokraten Weiderud begripit så mycket och att han inte spränger sig och andra i luften och att han utnyttjar ordet istället. Duktig pojke.

3 thoughts on “Tänk så många dårar det finns som vill offra demokratin på hädelsens altare

    • OldWolf: Protester säkert. Men ingen hade försökt mörda någon på Sthlms gator. Ingen hade öht hotat Vilks till livet. Skillnaden är enorm.
      Förövrigt ger hetsmotfolkgrupp-lagen inte skydd åt historiska/religiösa individer, utan åt grupper. Ingen har framställt muslimer eller araber på ett negativt sätt. Skillnaden även här är enorm.

  1. OldWolf: En motsvarighet till det hade snarare varit en teckning föreställande Moses* i form av en rondellhund som står och pinkar på klagomuren. Ortodoxa judar hade säkert gnällt och kanske på sin höjd manat till en israelisk bojkott av typ IKEA (omg!), men som Daniel påpekar hade ingen hotat med blodig vedergällning, än mindre försökt genomföra något sådant. Kanske dags att lägga ner de här ständiga relativiseringarna och krystade kålsuparparalellerna…

    * Moses räknas f.ö. i likhet med Jesus som en profet inom islam

Kommentera

