Kreationism i Islam (del 3)

För att förstå hur kreationism fungerar inom Islam så måste man förstå en väldigt grundläggande sak inom all islam: Nämligen att Koranen är guds ofelbara oförvanskade och slutgiltiga ord.

Det finns ingen som kallar sig muslim som tycker annorlunda. Du ska se om du frågar en väldigt liberal muslim, så är denne muslim liberal kring sin religion till trots för den. De muslimer som anser att det är ok att tolka Koranen som man vill som individ är nog möjliga att räkna på ena handens fingrar. Det är extremt ovanligt iaf – även bland de mest progressiva muslimer du kan hitta.

Det är helt enkelt så att Koranen är allt detta och mullor och imamer är bättre än vanligt folk på att tolka innehållet. Eller nej, rättare sagt, de är i princip ofelbara på att tolka innehållet. Man ger också intrycket av att det råder koncensus om allt i Islam. Men i själva verket är klyftan mellan de fyra (fem) olika skolorna inom islam rätt så stor på många punkter och inte bara föremål för teologiska diskussioner, utan även rena konflikter. Jag har försökt pressa en muslimsk kille om vems sanning som är den rätta, men för honom är det så att alla i stort tycker likadant tolkningsmässigt. Så man når inte fram på den punkten.

Du hittar inte en sådan här auktoritetstro bland några andra, knappt inte ens bland old school katoliker.

Och förstår man inte detta, då är det också svårt att förstå varför tillsynes högutbildade trevliga och bildade muslimer så rakt av accepterar vad som faktiskt är rena pseudovetenskapen.

Det handlar nämligen om att Koranen, aldrig, får anpassas efter verkligheten, utan det är verkligheten som ska anpassas efter Koranen. Alltid. Det innebär att man utgår från att Koranen alltid är sann. Likt en naturlag som man inte behöver ifrågasätta (eller det är lärdas tolkning av koranen man inte ifrågasätter, kom ihåg det. Ingen muslim vågar själv tolka, säger de iaf).

Så om en lärd säger att koranen är fylld av saker som stämmer med vetenskapen, så är det så. Det innebär att om jag hittar en text, som inte direkt skriker kompabilitet med vetenskapen, så är det vetenskapen som det är fel på.

Som ni förstå så kan man med detta resonemang bevisa vad som helst. Koranen är inte i konflikt med den av oss muslimer accepterade och godkända vetenskapens teorier. Vilket är något helt annat än att den är utan konflikt med vetenskapen vilket man försöker hävda. Jag märkte det personligen när jag påpekade att den man då tex påstår att människan inte evolverat. Då fanns det ingen riktig vetenskap som visade på det enligt muslimen…

Så här fungerar det hela tiden. Och ve den som vågar ifrågasätta detta. Och vi som vågar påpeka att vi trots allt ser att man som muslim, lärd eller inte, därmed håller på med cherry picking av saker som stöder ens påståenden och rena lögner om vad vetenskapen står i de saker som inte stöder koranen, blir bara ignorerade. Jag vet, för jag har provat att ställa den frågan till muslimer – senast nu ikväll – varför de väljer ut stödjande fakta och sållar bort det som de inte kan kombinera. De anser sig inte alls göra detta.

Man är i en sådan diskussion inte ens i närheten av att kunna nå koncensus och det stora enorma problemet är att man inte kan nå fram eftersom de då tillslut säger ”tyvärr kan jag inte så mycket om detta, utan du borde tala med en som är lärd på islam som kan förklara det för dig”. (Eftersom jag måste ha fel så handlar det trots att muslimen inte vet varför om att jag ska undervisas. Jo det är precis lika provocerande som det låter. Det är svårt att hålla humöret på rätt sida om det röda skynket i sådana lägen.)

Auktoritetstron är den sista helt ogenomträngliga bastionen för dem. När man debatterar med en kristen kreationist är det inte på samma sätt. De kan vara värre vad gäller de kreationistiska pseudovetenskaperna, men de är iaf i regel inte annat än ”protestanter” i sin grundsyn, dvs de accepterar att de själva är lika förmögna som en präst är att bilda sig en uppfattning om hur man ska tolka en text .

Ju längre du pressar en muslim in i ett hörn kring hans kreationistiska resonemang, desto mer kommer auktoritetsargumentet fram – något man som sekulär västerlänning ryggradsmässigt inte köper – och därmed är klyftan i förståelse oöverskridlig mellan parterna. En muslim har mycket längre väg att nå innan den kan övertygas om något fel i Islam än en kristen om kristendomen. De har det i deras ryggrad att se på imamer och mullor som nästan ofelbara i sina påståenden. Och jag som västerländsk hedning har per definition väldigt liten trovärdighet. De erkänner inte alls ens kunskaper om islam. Det skulle kvitta fullständigt om man så kan recittera hela koranen utantill för dem, medans de ofta inte ens kan en enda vers i den själva, så handlar det fortfarande om en kunskapstrappa där jag som ateist/västerlänning är längst ner, sen kommer de själva och över dem kommer de skriftlärda imamerna och mullorna… Skitsamma om jag har läst koranen hela mitt liv och kan allt om deras skolor och hadithers olika värde. Jag kan inget. De uppmärksammar inte ens min kunskap. Den finns inte i deras medvetande. Jag vet, för jag har märkt av det i diskussioner.

Försök förstå hur omöjlig en diskussion på djupet därmed blir. Det värsta är att konfronterade mullor och imamer alltid slingrar sig de med och hänvisar till äldre tolkningar av ännu mer visare indider. Det där med att ursäkta till auktoriteters visdom tar alltså aldrig slut.

De är uppfostrade i denna anda. Därmed kan jag inte egentligen klandra dem. Jag är uppfostra i ett post-lutherskt sekulärt samhälle där ingen vet mer om guds vilja och existens än du själv.

Det skiljer ett kosmos mellan mig och muslimen. Att nå koncensus kring kreationism i islam är därmed helt omöjligt. Vi spelar öht inte på samma plan, inte ens samma sport. Vo är som sagt i olika kosmos vad gäller verklighet och synen på kunskaper, subjektivism, tolkningsföreträden osv.

One thought on “Kreationism i Islam (del 3)

  1. Ping: Kreationism i Islam (del 5) | Asebeia

Kommentera

