Kreationism i islam (del 1)

Det är Nobelfirande idag och det tar mig in på ämnet Nobelpris. Jag tror inte att vi kommer att få se många Nobelpristagare inom de naturvetenskapliga prisen från den muslimska världen, någonsin. Av den enkla anledningen att i den muslimska världen är kreationism, om än på sätt och vis annorlunda än den vi ser bland kristna, helt rumsren långt in i de vetenskapliga kretsarna och det kommer avspegla sig i fundamentala svårigheter att kunna prestera fram nya viktiga upptäckter. Oavsett hur smarta forskare man har och oavsett hur fina labb man bygger ute i öknen så kommer kreationismen som variabel avspegla sig.

Jag har flertalet kurskamrater som kommer från muslimska länder, de är här som utbytesstudenter. Allesamman är oerhört trevliga IRL får jag säga. Men jag är också vän med dem på facebook och kan därmed följa med dem i deras eskapader där och då ser man en annan sida. De postar alla gärna länkar till div youtubeklipp där vetenskapens kompabilitet med islam understryks. Gärna med exempel, men ännu hellre med auktoriteter som säger att det är så.

Många jag har snackat med har den skeva uppfattningen att inom islam finns inte samma sorts kreationism som inom kristna led. Detta är egentligen inte alls sant. Den ser bara lite annorlunda ut kosmetiskt. I större delen av västvärlden är kristen kreationism betraktad som ett pseudovetenskapligt fenomen som aldrig förespråkas av riktiga forskare och bara i extrema undantagsfall tar sig fram i forskningen. Det händer att det dyker upp de som gör och presenterar forskning som är tveksam på den här punkten, men det är i regel rätt så ovanligt. Kristen kreationism ges helt enkelt inte något utrymme på våra universitet, och väldigt få forskare eller kunniga om vetenskap tycker att det ska vara annorlunda. Kreationister tycker givetvis annorlunda, men det är för att de unisont inte kan något om grunderna i vetenskap och vetenskaplig teori, än mindre några avancerade bitar.

Men i den muslimska världen verkar det råda en helt annan uppfattning och heller ingen uttalad konflikt. Här är kreationismen förespråkad av helt andra grupper än den är bland kristna. Om vi återgår till mina kursare, inom det extremt ”jordnära” ämnet geologi. Jordnära på mer än ett sätt då alltså, både innehållsmässigt, men även i att ämnet aldrig möjliggör kreationism så är det oerhört fascinerande att precis alla av mina muslimska kurskamrater delar dessa filmlänkar med varandra regelbundet. Det blir ännu mer märkligt när jag också vet att de trots allt läser samma saker som jag och i regel också klarar samma saker som jag, dvs en rad diskussioner som berör tex evolutionen.

Evolution är delvis accepterat märker jag. Men dels vill man gärna få det till att fungera mycket fortare än vad den gör, så att tidsperspektiv på många miljoner/miljarder år inte behövs, och dels på något väldigt märkligt sätt så ska man alltid utesluta människan från kalkylen. Allt annat evolverar, men inte människan. Jag får intrycket av att de liksom skapar sig två världar – en för studierna och en för vad de egentligen tror. Det finns vetenskapliga sanningar som de inte kan förneka, men dessa hör samman med en annan dimension än de verkliga sanningarna för dem. Jag är dock inte psykolog, så jag vet inte. Men något sådant måste det vara.

På något märkligt sätt stänger alltså mina kursare av förnuftet. Det är enda förklaringen. För går man in och läser motiveringen på dessa propagandistiska hemsidor så ser man inga som helst förklaringar som öht stämmer ens om man försökte följa med i resonemanget. Det är dravel och pseudovetenskap som inte håller för källkritiska resonemang. Dvs det är mer luddig kreationism, lite mer slipad än den kristna – men fortfarande samma  tokkreationism under ytan som bibeldunkare i USAs söder förespråkar, men med kanske 1 miljard anhängare då som vi i väst inte liksom verkar känna till finns.

Det jag vill ha sagt som huvudpoäng är jag har här ett gäng kursare som läser ett väldigt jordnära ämne (geologi), som tillsammans med biologi är de naturvetenskapliga ämne som allra minst möjliggör kreationistiskt tänkande pga enorma mängder variabler som kräver tid och utveckling som inte är kompatibelt med religiösa urkunders korta och begränsade perspektiv. Och trots det är 100% av de kursare jag mött från dessa länder människor som mer eller mindre lever i uppfattningar kring en kompabilitet mellan religion och vetenskap som öht inte existerar.

Det är både skrämmande och fascinerande på samma gång.

One thought on “Kreationism i islam (del 1)

  1. Ping: Kreationism i Islam (del 5) | Asebeia

Kommentera

