Vi firar inte jul pga kristendomen

Carl Larsson – Julmotiv

Det här med kristendomens påverkan på Sverige är en evigt återkommande fråga där enighet på inget sätt alls råder. Det är därför väldigt irriterande att så många kristna debattörer vill framställa så mycket i den här frågan som självklarheter. Det heter t ex att det är självklart att kristendomen är anledningen till att vi firar jul. Vi har t om en utbildningsminister som står och säger detta utan att blinka.

Kopplingen i deras diskussioner mellan samhälle och religion genom historien ligger på en totalt ovetenskaplig, ohistorisk och ogenomtänkt nivå där allt reduceras till ”ja men det begriper ni väl”-retorik. Jesus ligger ju där i krubban… (…hos 10% av svenskarna kanske ja…)

Hur ligger det till då? Ja det vågar jag inte säga med samma självgoda säkerhet som många kristna. Någots betydelse i historien är svårmätt i rena siffror och föremål för väldigt mycket subjektiv uppfattning. Och när det inte kan mätas kvantitativt så tenderar vi att mäta det i godtyckliga förenklade uppfattningar istället. Människan gillar inte det vaga.

Kristendomen har absolut påverkat Sverige genom historien. Och påverkat julen. Om detta råder det nog väldigt lite oenighet. Däremot råder det väldigt mycket kring vad och hur mycket. Inte ens enskilda variabler som tex julfirandet är lätta att placera in i ett enskilt samhörighetsfack. Helt enkelt för att julen inte hör hemma i ett enskilt fack.

Julen av idag. Julen av år 1800. Julen år 1400. Julen år 900. Det är inte samma sak. Det är en kontinuerigt föränderlig ritual där bara ett fåttal fenomen har överlevt tidens tand. Att julen har sina rötter i en hednisk midvinterblotstradition är nog inte okänt för de flesta, men sen råder det delade uppfattningar om hur ”kristnat” julfirandet egentligen blev.

Och inte nog med det, det är faktiskt en enorm skillnad från familj till familj hur man firar julen. Vissa har krubbor och går i kyrkan på julottan. För dem är det självklart att det mesta med julen är kristet. Men för många andra, inklusive mig och vår familj, som på intet sätt firar julen mindre, bara för att jag firar den på ett annat sätt så finns det inga kristna inslag alls faktiskt (fokus här ligger helt på julmat och umgänge med familj). Det närmsta vi kommer ett kristet inslag är någon CD med kristen julmusik på.

Idag 2010 är julfirandet väldigt påverkat av det vi ser på TV. Anglifierat till att väldigt många tror att jultomte och Santa Claus är samma sak. Den amerikanska disney-coca-cola-tomten är ju inte alls släkt med våra läskiga tomtar som vi satte ut gröt till. Firar man en väldigt amerikaniserad jul, så finns det givetvis inga hedniska inslag alls kvar nästan. Då firar man ju ”christmas” – kommer ju av Christemasse, dvs Kristusmässa. Men ”jul” – kommer av äldre mer omtvistat germanskt ursprung.

Idag firar genomsnittssvensken varken Jesus eller ett blot. Utan det vi ser idag är snarare mest en familjehögtid med just mat och julklappar som det viktigaste. Det är viktigt att påpeka att även om jag inte firar Jesus när jag firar Jul så är det i regel inte ett äkta hedniskt blot jag heller firar. Jag tror inte ens de nyhedningar som försöker fira blot kan fånga de ursprungstankar och riter som fanns innan kristendomen kom. Det blir en efterapning från halvkassa källor som bäst. Så nej, jag menar inte att folk idag firar en hednisk jul heller.

Men julen är en ursprungligen en hednisk helg, som kristendomen försökte erövra men aldrig helt lyckades, och som idag primärt för de flesta är en totalt sekulär tillställning med mat, familj och en förbaskad massa kommersialism.

Men egentligen finns inget genomsnitt. Inget ”vi” i julfirandet. Inget som ”alla” svenskar gör på julen. Att därför klumpa samman alla i ett kollektiv och tala om ”hur vi svenskar firar jul” är egentligen befängt. Och att försöka ge sig på att mässa om att ”anledningen iaf är kristendomen från början” är ren historierevisionism.

Carl Larsson – Midvinterblot

6 thoughts on “Vi firar inte jul pga kristendomen

  1. Jag har alltid undrat varifrån påståendet kommer att den kristna julen ligger där den ligger för att det ”hedniska” midvinterblotet låg där. För mig låter det i bästa fall som naiv skandinavocentrism. Som jag ser det var det knappast det nordiska midvinterblotet som avgjorde julens placering, utan snarare midvinterfester i kulturer som kristnades långt tidigare. Sedan råkar det ju vara så att snart sagt alla kulturer tycks ha haft någon form av midvinterfest, som kristendomen bekvämt kunnat lägga beslag på genom julen. Jag vänder mig alltså inte emot påståendet att den kristna julen medvetet fick ersätta midvinterblotet — vilket säkert är sant — men däremot den bild många verkar ha av att det just skulle vara det nordisk midvinterblotet som avgjort placeringen av en högtid som firas vid samma tidpunkt i hela den kristna världen. Har du någon mer initierad uppfattning om hur det egentligen ligger till?

  2. Vi kan ju nyansera min skandinaviska centrism och förenkling om midvinterblotet till att julen ersatte vintersolståndsfiranden över hela Europa. Jag tänkte inte på att diskutera det så ingående – utan ville mest tala om den svenska julen.

    Kristendomen är trots allt eurocentrisk och alla datum kring alla sorters firanden är ju definierade i en europeisk anda. Exakt hur och när tex kopter i Egypten anammade datum vet jag inte, men jag tror inte det skedde samtidigt direkt.

    Vintersolståndsfiranden ingår mig veteligen i alla förkristna järnåldersreligioner i Europa (och troligen långt tillbaka till neolitikum, kanske till paleolitiska religioner, det är inte helt orimligt).

    Men framförallt i de keltiska/germanska – och det räcker då dessa dominerade europa totalt innan kristendomen. Även om det är viss skillnad mellan det folk i Athen trodde på år 200 eKr från det folk i Uppåkra trodde på så finns där många släktskap. I stil med hur judendom, islam och kristendom är släkt. Sällan mer åtskilt.

    Dick Harrisson skriver en del om dessa återvinningsprocesser i ”Krigarnas och helgonens tid”. Då med fokus på vad helgon och heliga platser oftast är – nämligen omdöpta och recyklade hedningar. Kristendomen är ju en stor återvinningsreligion – vilket troligen är en viktig förklaringen till dess framgång.

    Den kom, den återvann och den segrade.

  3. Tack! Mycket intressant!

    Jag förstod syften med bloggposten, men såg den som ett bra tillfälle att ta upp en fundering jag haft en längre tid. Jag menade alltså inte att anklaga dig för skandinaviencentrism, utan mer diskutera vad jag uppfattar som en vanlig missuppfattning, och passa på att fråga hur den mer riktiga bilden ser ut.

    Att vi talar om Europa är jag med på, och jag hade på känn att det nog var så att midvintersolståndet firades i alla eller de flesta förkristna kulturer i Europa. Min fråga är väl egentligen när och var det kristna julfirandet vid midvinter blev ett mer permanent inslag i kulturen. Att det skulle ha skett i Skandinavien på 1000-talet faller på sin egen orimlighet, men var och när mellan ”år 0 i Betlehem” och år 1000 i Skandinavien julen får sin övergripande kristna utformning och placering har jag aldrig riktigt fått klart för mig.

    Jag borde se till att läsa Harrison vid tillfälle …

    • Nej jag förstod att du inte anklagade mig för skandinaviencentrism. Men jag var ju tvungen att förklara mig ändå.🙂

      Jag har för mig att i sydeuropa började man fira Jesus vid 300talet. Och då använde man direkt 25 december. Men det är inte konstigt alls då man ju även där firade vintersolstånd innan.

  4. Dr M: Vi firar mycket riktigt jul den 24-25 dec pga kristendomen, det kan vi vara säkra på. Tyvärr vet vi ju inte när våra hedniska föregångare ”drack Jul”, men som Daniel säger bör det ju ha sammanfallit med vintersolståndet, vilken inte nödvändigtvis gör att det ägde rum exakt den 24-25:e (men dock tillräckligt nära för att det skulle vara meningsfullt att föra samman juldrickandet med den romersk-kristna kristusmässan).

Kommentera

