En självgod ateists bekännelser

Jag är vad man i princip skulle kunna kalla en militant ateist. Jag vill verkligen se mycket mindre religion i samhällets aktiva delar. Jag önskar att man kan placera så mycket av det som möjligt på muséer i princip. Religion är nämligen jätteintressant och jag är den första att säga att mycket av den estetik den lämnat efter sig är vacker och bör verkligen bevaras för eftervärlden. I böcker. I musik. I arkitektur. I filmer. På muséer.

Men inte på lektioner i naturkunskap eller i statsministerns familjepolitik.

Jag vill dock absolut inte att detta ska ske med tvång – utan jag lever med föreställningen att det kan och alltid ska ske med bildning och upplysning och att våld endast är något man brukar som försvar mot just våld.

Dvs, ju mer man läser bibeln och koranen – och sen ser till att även läsa på om allt annat – desto bättre kommer det bli för sekulariseringsprocessen. Så har det fungerat för mig – så inbillar jag mig att det lär fungera för de flesta. Jag började nämligen en gång i livet som ateist precis som 100% av mänskligheten. Och som en stor portion av den drogs jag sedemera sen in i någon slags naiv barnatro. Som jag dock lämnade någongång i 10årsåldern i takt med att jag började lära mig annat.

För jo, jag ser på en del av religiös övertygelse som frånvaron av kunskap av annat. Det kommer man liksom aldrig ifrån, och det gör ju att jag aldrig helt kan två mina händer i en diskussion om huruvida jag med min blotta åsikts existens inte är rätt så nedlåtande.

Guilty as charged your honor. Jag ser på ateism som något som är intellektuellt högre än teism. Men jag är också fullt medveten om två andra ting: Att det finns smarta och bildade teister och jo, förbaskat obildade och korkade ateister, men också att det inte bara handlar om bildning – utan att tro är något väldigt komplext psykologiskt, som garanterat kan ställa till det även om kunskapen om hur fel det är finns där. Djupa psykologiska faktorer som inte bara går att diskutera sig ur. Jag ser på det som något med en vetenskaplig förklaring dock – inte att det verkligen är för att guden i fråga finns där och petar i teistens hjärna men inte i min.

Jag tycker det är viktigt att man är ärlig på den här punkten. Jag kommer aldrig till fullo att se på det hela som att teister tror en sak och jag tror en annan och att vi har kanske lika rätt. Det fungerar inte så. Jag tror att jag har rätt, och därmed måste jag tro att teisterna har fel. Och om de har fel om något, så anser jag därmed att det måste bero att jag vet något som de inte vet eller vill lyssna på. Jag har ingen större anledning att i grunden se på detta som jag skulle se på en konflikt om ett annat påstående. Vi kan inte båda ha rätt nämligen. Det tror jag nog att teisten och ateisten ska kunna komma överens om i alla fall.

Den senaste tidens debatt, den som jag själv slängde mig in i i förra inlägget om humanistavhopparen Malin visar att många ateister, nu för att de står i rampljuset för media och den politiskt korrekta världen där de då blir anklagade för att vara ogillande av religioner tyvärr slingrar sig lite mycket. Jag förstår att de gör det, det är naturligt att vilja framställa sig som snäll när man anklagats för att ha varit stygg, men jag tycker inte om att det sker.

Som jag sa i mitt förra inlägg – det är ofta jag inte håller med humanisterna officiella uttalanden och här har vi ett klockrent exempel på just det. Jag tycker det är synd att man försöker slå knut på sig själv kring det här man faktiskt ser på detta med tro. Det är väldigt få ateister som är så relativistiska att de seriöst anser att en teist har en intellektuellt likvärdig världsbild till deras egen. Så sluta låtsas om annat bara för att kameran står på. Sånt kan slå tillbaka.

Rent allmänt skulle jag önska att fler av mina ateistiska vänner och bekanta vore tuffare och ärligare. Men jag vet, det här med att ge sig in i tjafs och konflikter kan tära på en, och om du diskuterar med en luttrad religiös tok så kan diskussionerna bli så enerverat korkade att man vill fly väck och ge upp.

Själv vet jag inte riktigt heller hur jag ska agera alltid. Jag ska inte slå mig för bröstet och hävda att jag minsann alltid vågar stå för mina åsikter. Ibland duckar även jag diskussioner av olika skäl, inte minst konflikträdsla. Allt oftare än jag gjorde som ung faktiskt.

Men om jag väl ger mig hän så är mitt ideal alltid ärlighet kring det faktum att jag ser mig själv som mer kunnig på universum, även på ett metafysiskt plan, än teisten. Inte för att jag kan lika många bibelverser – utan för att jag tänkt ett steg till kring det här med vad gudstro är än någon teist verkligen gjort och fortsatt varit teist. Det som trots allt räknas i kråksången.

Om teisterna följer sina religioner som de ska, det gäller åtminstone de mer modernt kristna, så ska de också kunna hantera att vi har den här attityden och inte bli sura. Forgive and forget. Vänd andra kinden till. Älska din nästa osv.

Det är min erfarenhet att mina liberala teistiska vänner brukar kunna hantera min självgoda attityd – just för att de trots allt har en bra egenskap, kanske tack vare sin religion så som de ser kärnan i den: Tolerans. Bättre än vad jag har säkerligen. De som inte kan hantera det, ja de är heller inte mina teistiska vänner.

Det är ju nämligen så ”enkelt” att trots att jag anser att allt vore bättre med mindre religion i världen, så är allt inte nödvändigtvis sämre med religion heller. Inget som är svårt för mig och andra ateister att begripa – men det är ett återkommande inslag från teister att vi, bara för att vi föredrar ateism – måste hata allt med religioner. Det är på inget sätt alls sant.

Jag undrar hur många miljoner ggr det ska krävas att vi upprepar det innan den informationen tar?

PS. Eftersom jag inte har några problem med att förstå anledningen till att informationen inte tar, eller hymla om att det handlar om hur jävla korkade en del teister trots allt är, så behöver jag inget svar på den frågan dock. Frågan var alltså exemplifierande och retorisk.

Kommentera

