Vill man ha så ska man också vara beredd att ge

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Om du själv kan tänka dig att ta emot ett organ, då ska du också vara beredd att ge ett den dagen du inte längre kan nyttja det själv.

Denna enkla princip tycker jag inte bara är rätt av rättvisesynpunkt, utan för att vi alltid kommer ha fler i behov av organ än det finns. Organ är något som det alltså finns väldigt lite av som väldigt många måste ”tävla” om. Och vem ska komma först? Ja det är en svår fråga där man säkert debattera länge och något säger mig att samma personer som vägrar donera i regel också säkert skulle tycka att den som kan betala mest också ska få organ först.

Men men, det är en annan diskussion.  Som sagt – att en person som själv totalvägrar donera ens skulle få vara påtänkt på en sådan lista är absurt. Det är komiskt. Ändå är det faktiskt så idag.

Jag kan liksom inte förstå vad folk sysslar med.  Om alla bara satte igång och sa: ”Jag vill bara ha, inte själv ge” så skulle det ju faktiskt inte finnas ett enda organ!

Okej, var en självisk fjant och behåll dina organ, men lova då och svär att du inte tar upp plats, någonsin, i en kö för folk som behöver ta emot ett organ själv. Om du inte gör det – då är du inte värd mer än en avskrapad hundskit på min skosula. Jag föraktar faktiskt dig.

Givetvis är jag medveten om att rent praktiskt så finns det inget garantisystem som gör att detta skulle gå att tillämpa i verkligheten utan problem – men det är inte heller det viktiga i kråksången, utan att det ska finnas en moralisk princip som folk borde lära sig vara lika självklar som det är att säga tack när man får ett snällt ord sagt åt sig. Det är något ruttet med folk som inte begriper att organ ska man alltid, så länge det handlar om ens egen kropp, alltid vara beredd att donera. Det här handlar liksom inte om att du ska vara tvungen att donera organen i ditt döende barn om du inte vill det – det handlar om ett empatiskt ställningstagande kring din egen kropps nytta för andra.

Liknande ämne på Svd

Kommentera

