Guds ära

En av de detaljer som vi ateister i regel har allra svårast att komma överens med religiösa är hur de så selektivt ger sin gud ära för vissa saker, men inte för annat. För oss ateister är det också ett bra bevis för att religiösa människor inte har ett sunt förhållande till sin religion. De ser liksom inte problemet. Jag tror det är en av grunderna som gör att vi inte öht kan respektera religiösa människor.

När något gott eller trevligt sker så prisar de gud. Ett barn föds, en gruvarbetare räddas i Chile eller MFF vinner SM-guld. Saker av olika kaliber kan få olika kristna att uttala de berömda orden: Tack gud, pris ske gud, med guds välsignelse.. osv osv. Kärt barn i olika skepnader. Men ett tack till sin gud kommer alltid.

Samtidigt, om barnet dör, om gruvarbetaren inte blir räddad eller om MFF förlorar finalen – då lämnar man gud utanför resonemanget. Man säger  inte ”jaha, tack för inget” ens.

Hur man i ena sekunden kan rikta all sin glädje till guds ära men inte rikta vreden till samma gud när det misslyckas, ja det är verkligen märkligt.

Det hela handlar ju om att Gud ges ära för allt gott, medan allt ont krediteras antingen djävulen, eller människans fria vilja, lite beroende på vilken sorts kristen du talar med. Det finns en sorts kristna som faktiskt ger sin gud äran för även onda ting, men då är det något som vi på något sätt förtjänat, ett slags straff.

Om vi bortser från hur tex ett barn kan förtjäna att dö för något, så finns det ändå en viss portion mer logik i detta synsätt än i det där allt ont liksom undantas Gud.

När man nu ser tex gruvarbetare räddas ur gruvan i Chile, och tackorden till Gud trillar in så kan jag inte riktigt acceptera det. Det är inte ok att man riktar ett tack till ett fantasiväsen, när det trots allt var människor med sin teknik som räddade gruvarbetarna. Om gud nu var så fantastisk – varför räddade han inte gruvarbetarna på egen hand? Och nej, att säga att han verkar genom räddningsarbetarna fungerar inte – eftersom kristna kan inte gärna påstå att människor har en fri vilja, men bara att utföra onda ting. Har man fri vilja (vilket jag förövrigt inte tror på) så har man förmågan att göra både gott och ont. Och det är den människan som utför handlingen som beslutar detta.

Enligt kristen logik – så kan inte gud utföra handlingar genom människor. Då måste kristna omedelbart skrota begreppet fri vilja, och det kan de inte göra utan att då få problem med att förklara ondskans existens.

Det måste vara världens mest otacksamma jobb att vara räddningsarbetare i religiösa länder. Det första man får höra är inte ett tack av de man räddat, utan istället riktas tacket åt någon/något som öht inte lyfte ett finger. Det är rent ut sagt oförskämt. Jag är uppfostrad i att man ska säga tack till människor som gör något för dig. En god handling kan nämligen bara leda till att samhället blir lite bättre.

I det kristna samhället är detta uppenbarligen sekundärt. Där behöver man inte säga tack till någon så länge man riktar ett tack till sin gud istället.

Det är kanske inte så konstigt att de länder i världen som är extremt religiösa, också lever på en nivå av utveckling som ofta är långt under mer sekulära länders. Att de fortfarande tillämpar dödstraff, aga och förföljelse av oliktänkande – dvs skiter i de flesta grundläggande människliga rättigheter.

Något är ju nämligen grundläggande fel på människor som inte kan säga tack till folk som förtjänar det.

Har jag fel? Vi kan ju stänga av maskinerna i Chile och se ifall Guds allsmäktige och genomgode ande kan lyfta ut någon.

Svd Aftonbladet Sydsvenskan

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s