Ateism och döden

Döden och ateism. Ständigt återkommande tema för mig. Av den enkla anledning att samtidigt som frågan för mig (som inte bara är ateist, utan även naturalist) är den enklaste i världen – när man är död så är man – så finns det psykologiska och existensiella frågor/märkligheter ändå.

En märklig sak är den där skumma känslan man har som drabbad av någon annans död att liksom rikta känslorna och även ord till den döde. Jag vet att personen inte kan höra – men djupt rotade känslor i mig skriker ändå ut ett innerligt behov av att just ”säga något” eller bara tänka en tanke väldigt utåt så att andra kan se det. Gör man inte det, så känner man direkt ett dåligt samvete, en skuld och jag är inte så säker på att det bara handlar om att man känner förväntningar på sig från andra.

I sorgearbetet, om det så är en nära som dött, eller bara en bekant, så dyker detta upp och manifesteras på olika sätt.

Tex, varför vill jag skriva ett litet ”RIP” på min nyss döde polares facebook-logg? Jag vet ju att det inte är han som ser hälsningen, men samtidigt har jag (och de flesta andra) ett märkligt behov av att just säga något till personen som visar för andra att man säger något.

Så ytterst märkligt egentligen. Människan, även i formen av en intelligent ateist och naturalist har märkliga primitiva behov djupt rotade i sig som man har väldigt svårt att inte följa. Saker mycket mer kraftfulla än intellektet när det kommer till att styra ens handlingar.

Och ”RIP” förövrigt. Vad är det för hälsning egentligen att säga till någon om man är ateist och naturalist? För det första är det svårt att vara annat än fridfull som död. För det andra är jag inte helt säker på om det vore så negativt ifall man mot förmodan INTE nödvändigtvis var det – och kunde spöka.

Människan är märkligt irrationell i all sin intellektuella prakt. Mycket märklig.

Kommentera

