Myten om kunskapens uppgång och fall – Sammanfattning

Jag har med mina fyra poster på inget sätt kunnat sammanfatta allt som finns i frågan om kunskapens utveckling och påstådda nedgång i historien med kristendomens inträde. Bara förhoppningsvis ge lite perspektiv på det hela – utifrån vad forskningen faktiskt säger och vad som faktiskt som bäst är populärvetenskapliga myter – men i regel mest är okunnighet.

Ett ord kan sammanfatta vår populära bild av kunskapens utveckling och det är myt.

Myten om antiken som en period av stor visdom och intellektuell frihet. Myten om medeltiden som en tid av obefintlig intellektuell frihet och utveckling. Myten om renässansen som en tid då allt åter började bli bättre (dvs som antiken).

En mytbild skapad av flera olika variabler och viktiga källkritiska faktorer. Renässansens behov av att distansera sig till medeltiden. Vår tidigmoderna tids behov av att av ofta nationalistiska skäl överdriva renässansens framsteg (då föds ju många av våra nationer – skitbra tider med andra ord!). Dels att vi med hull och hår köpt antikens bild av sig själv – som en lykta av ljus i ett barbariskt mörker.

Medeltiden var också specialiserad på att själv framställa sig märkligt med våra ögon – ta tex seden med att dekorera kloster, kyrkor och katakomber med skelett, både som stenfigurer, men även med riktiga skelettdelar. Det ger en rätt markaber aura ifrån sig med vårat synsätt. Så när man besöker en medeltida katakomb och ser dessa skallar titta ner på en så blir man rätt lätt lite skärrad. Samtidigt har vi haft en tradition av att på museer framställa mycket med medeltiden i just benform. Antalet skrivna källor är begränsade, medan det materiella ofta är rikt, således får man en ”materiell bild” av medeltiden som är väldigt ”rå”. Vardagsföremål – och skelett. Saker som i regel inte har bevarats från antiken – vilket däremot konstverk och enstaka texter har gjort. Detta gör att arkeologin ger oss en skevhet i bilden kontra historievetenskapen. Västeuropeisk arkeologi har ingen antik att presentera – därför är det antikexperternas domäner. Det ger en bild av medeltiden för människor av att det inte skrevs så mycket, medans skrev var allt man gjorde under antiken.

Den som presenteras för dessa källkritiska variabler och lättsamt rycker med axlarna åt dessa källkritiska variabler och ändå vill hävda att bilden i stort visar på en slags sanning hör inte hemma i historievetenskapliga kretsar – utan i pseudovetenskapens kretsar. Ty då finns det en uppenbar agenda hos personen och inte ett genuint intresse av att objektivt se på kunskapens utveckling under de senaste 3000 åren.

Tyvärr har jag många ateistiska kollegor som är så förblindade av avsky gentemot religioner, att de inte kan ge religionerna ära där ära skall och kritik där kritik skall – utan allt blir en stor kritisk soppa.

Idag bidrar inte religionerna nämnvärt till någon kunskapsutveckling i världen. De snarast står i vägen för den då den sekulära världen har sprungit förbi och om den religiösa världens intellektuella nivå. Man kan med rätta påstå att de står i vägen för utvecklingen idag. I USA ser vi hur stamcellsforskning stoppas av religiösa motiv tex. Det är även en konstant kamp mellan kreationister och sekulära om vad skolundervisningen ska innehålla. Vansinne.

Men detta är inte det samma som att religionen alltid har stått ivägen för en slags sekulär utveckling och vetenskaplig visdom. ”Den sekulära utvecklingen”. Det är nämligen så att den sekulära utvecklingen helt står och faller med den religiösa rent historiskt. Utan kristendomens intåg i Europa hade vi inte haft de institutioner som är grunden för vårt intellektuella välstånd. Klostren som ledde till universitet och sedemera till skolor. Avskaffandet av slaveri. Utvecklingen av humanism. Organisation. Välstånd. Synsätt på flit och arbete. Saker som religionen faktiskt har varit inblandade i enormt mycket.

Självklart inte utan mörka fläckar. Inget i historien är fläckfritt – allra minst kyrkan och religionen. Men att inte kunna se de övergripande tendenserna och bakomliggande faktorerna klarare än att man tror att ett sådant här diagram som det nedan rymmer någon slags sanning – är kriminellt okunnigt. Då vet man inte öht vad källkritik är.

Fig. Rent trams. Inte ens den kronologiska indelningen får de till rätt de små liven bakom grafen.

Tidigare poster i ämnet

Del 1 – Antiken

Del 2 – The Dark Ages

Del 3 – Högmedeltiden

Del 4 – Renässansen

Annonser

3 thoughts on “Myten om kunskapens uppgång och fall – Sammanfattning

  1. Intressant artikelserie, håller med om mycket (inte allt dock, även om jag antar att du hårdrar flera av argumenten). Dessvärre har jag dock förlikat mig med tanken på att de här seglivade föreställningarna i praktiken är orubbliga, de är som rotade i urberget (för att dra till med en lekmannamässig anspelning på geologi ;)). Synen på ljus, marmorblänkande antik och ”renässans” kontra mörk och surmulen medeltid förekommer överallt, den dyker upp i de mest överraskande sammanhang – reklamsnuttar, populärvetenskapliga tidsskrifter, MMORPG:s, you name it! – och sipprar ner i folks medvetande i en takt och skala som tappra folkbildare aldrig kan hoppas mäta sig med.

    Populärvetenskapliga verk (åtminstone sedan 80-talet), dokumentärer, levande historia och annat som ifrågasätter denna bilden – inget har hittills lyckats bita på allvar. Nu säger jag inte att man ska ge upp och låta de gamla föreställningarna stå oemotsagda – tvärtom! – men själv har jag inte några större förhoppningar på att folk i allmänhet kan (läs: vill) ta till sig det man vill förmedla.

  2. Förenklingar och hårddragna delar bli det ju när man försöker sammanställa 2500 års idéhistoriska utveckling. Det v ar mer principen jag ville få fram – om en överdrivet idealiserad antik period och en total okunskap om vad medeltiden defakto betytt för vårt vetenskapliga samhälles framväxt.

  3. Ping: Jag är så trött på humanister och annat folk som sprider faktoider om historien. Skärp er! | Asebeia

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s