Det finns ingen logik i tron

Att följa ett religiöst budskap är givetvis inte så enkelt. Den som hävdar motsatsen kan knappast ha tänkt till i frågan.

Anledningen beror ju på flera saker. För det första ÄR alla religiösa texter (Bibeln, Koranen osv) faktiskt skrivna av människor med alla våra problem och defekter. Kristna har överlag börjat acceptera att Bibeln inte är så mycket deras guds ofelbara ord, så som en partisk skildring av något som människor upplevt, medan muslimer inte är där ens i sin tro på Koranen som ett magiskt gudomligt dokument – vilket gör att teologiska diskussioner med muslimer som innefattar källkritiska resonemang öht aldrig är möjliga.

På många sätt kan jag lättare förstå hur en fundamentalist fungerar och resonerar än någon med en liberal tolkning av sin lära. För i grund och botten: Hur kan man tro lite grann på något? Om bibeln inte är guds sanning – utan människoskildringar – varför då öht ge den någon vikt? Vad gör den då till mer betydelsefull än ditt och mitt liv och våra åsikter om saker?

Om man ger den värdet av att vara gudomligt härkomst, då förstår jag att man också totalt enögt tror på den. Men varför bryr sig en liberalteolog om den? Jag förstår inte det.

De brukar argumentera för saken att det är budskapet som är det viktigaste – och att det är det som ger bibeln sitt värde.

Och då kommer vi osökt in på en annan märklighet: Ingen ser bibeln lika lätttolkad så som liberalteologerna. Inte ens de värsta fundamentalister är lika övertygade om vad bibelns exakta poäng är. Vilket på sätt och vis gör liberalteologerna till lite läskigare än fundamentalisterna – då de helt saknar ödmjukhet inför detta.

Vad är det som de är så övertygade om då? Ja det är ju klassikern: Bibeln sprider kärlek. Den lär oss den gyllene regeln (som om man behövde bibelns långa berättelser för att förstå det). Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig. Vänd andra kinden till.

Att man väljer ut delar och struntar i andra verkar man inte bry sig så mycket om. Man VET att det är kapitlen om Jesus som sprider cumbaya som är det viktigaste och inte kapitlen om hur onda judar och romare är som dödar honom.

Problemet med deras liberala syn på bibeln kommer tämligen omgående när man kommer in på att detta som sagt inte är speciellt märkvärdigt med deras utvalda poäng. Då skall det oundvikligen dras upp att bibeln även innehåller uppoffring – dvs Jesus död för våra synder – och DET är grejer det!

Om vi då bortser från att man helt plötsligt tror ordagrant på bibeln så tycker jag inte det sänder så trevliga signaler. Gud älskar människor så mycket (obs, den allsmäktige guden som borde kunna göra saker mycket smidigare) att han väljer att döda sin son för att vi ska förstå det. Ja wow, vilket föredöme! För psykakutslogik kanske…

Nej det finns verkligen ingen som helst början eller slut på hur totalt ologiskt troende människor resonerar. Det kvittar om vi talar om liberalteologer eller fundamentalister.

Annonser

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s