Asebeia

Det här kommer bli en blogg om historia och religion. Fokus ska vara kring myter och pseudovetenskapliga ting kopplat just till religion och historia. En skeptikers blogg helt enkelt. En av många kan tyckas – men jag ska försöka bidra med lite bättre historierelaterade kunskaper än vanligt.

Jag är ateist och kan ibland känna att många ateister där ute inte för min talan. Antingen är de styrda av en politiskt korrekthet som ger dem skygglappar, eller så tycker de tvärtom att det är ok att påstå vad som helst, t om fullständigt pseudovetenskapliga saker, så länge ändamålet är att klanka ner på religioner. Jag ska försöka bidra med mina åsikter i denna soppa.

Asebeia är grekiska och betyder ogudligt, avsaknad av rätt tro och är också en benämning på en dom som många greker dömdes till under antiken. Sokrates var tex inblandad i en sådan affär. Det var nämligen som så att religiös tolerans, det var inget som styrde det ”upplysta” antika grekiska samhället. Den antika intellektuella friheten är ett i raden av myter som en del människor tror på.

One thought on “Asebeia

Kommentera

